Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Εταίρος της εταιρείας συμβούλων Franchise THE FRANCHISE CO.(www.thefranchiseco.gr)

23+1 παγίδες που πρέπει να αποφύγετε στο franchising

Εάν επενδύσω σε ένα franchise η επιτυχία μου θα είναι σίγουρη; Όχι πάντα!

Κάθε νέα επιχείρηση εμπεριέχει σημαντικό ρίσκο κατά το ξεκίνημά της. Το κόστος της ανεξάρτητης επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι υψηλό.

Για τις πολλές ώρες εργασίας σας, τα χρήματα που θα κερδίζετε –τουλάχιστο κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του καταστήματός σας- δεν θα είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά. Πιθανότατα, θα δουλεύετε πολύ και θα πληρώνεστε λίγο.

Το εισόδημά σας δεν θα είναι σταθερό, καθώς θα «πληρώνεστε» μόνον εφόσον εξοφλήσετε όλα τα άλλα επιχειρησιακά σας έξοδα. Τα πράγματα είναι σαφώς πιο αισιόδοξα γι’ όσους επιλέξουν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση με τη μέθοδο του franchise. Ο franchisor θα σας παρέχει ένα αναγνωρίσιμο και αποδεκτό όνομα, ένα δυνητικά σημαντικό μερίδιο αγοράς, συνεχή υποστήριξη και εκπαίδευση, ένα αποδεδειγμένο λειτουργικό σύστημα, καθοδήγηση για την πραγματοποίηση τοπικής διαφήμισης και προώθησης κ.λπ. Έτσι δε θα είστε αναγκασμένος να επενδύσετε, με σημαντικό ρίσκο, κεφάλαια για την δημιουργία και προώθηση του καταστήματός σας που πιθανότατα θα έχουν αμφίβολη αποδοτικότητα. Παρόλα αυτά και ανεξάρτητα από τα εργαλεία τα οποία σας προσφέρει ο franchisor, η τελική επιτυχία του καταστήματός σας θα εξαρτηθεί από τις ικανότητές σας και τη δέσμευσή σας στην επιχείρησή σας αλλά και στο σύστημα franchise που ενταχθήκατε. Το πλεονέκτημα του franchising είναι πως θα έχετε ένα έτοιμο σχέδιο για να δουλέψετε. Το ρίσκο είναι πόσο καλά εσείς θα εφαρμόσετε αυτό το σχέδιο.

Το στήσιμο μιας επιχείρησης σίγουρα δεν είναι κάτι εύκολο και απαιτεί την απόλυτη αφοσίωση. Το γεγονός ότι σκέφτεστε να συμμετέχετε σε μία αλυσίδα franchise σαφώς και είναι καθησυχαστικό  ( ακόμα και σε περιόδους κρίσης), αλλά να θυμάστε κάτι πολύ βασικό –δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι θα πετύχετε.

Πολλές μικρές επιχειρήσεις άρχισαν με τις καλύτερες προθέσεις του ιδιοκτήτη αλλά απέτυχαν μέσα στα 3 πρώτα χρόνια λειτουργίας τους. Ακόμα και οι franchisees είναι δυνατόν να αποτύχουν και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχάσει όποιος σκέφτεται να επενδύσει σε δική του δουλειά.

23 συν ένα σημεία – παγίδες που ευθύνονται για την αποτυχία μιας επιχείρησης. Πριν ξεκινήσετε θα σας είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να λάβετε υπόψη σας τους παρακάτω παράγοντες, προκειμένου να βελτιώσετε τις πιθανότητές σας για επιτυχία.

1 Το γρήγορο κέρδος

Κάποιος σας προσφέρει μια ευκαιρία για γρήγορο κέρδος. Μια από τις πρώτες παγίδες που μπορείτε να πέσετε! Εάν πραγματικά θέλετε να είστε αυτοαπασχολούμενος, σιγουρευτείτε ότι εσείς διαλέγετε αυτό που θέλετε να κάνετε. Μην αφήσετε κάποιον να σας πουλήσει κάτι. Υπολογίστε επίσης ότι οι περισσότερες νέες επιχειρήσεις δεν προσφέρουν εισόδημα για τους λίγους πρώτους μήνες.

2 Ελλιπής έρευνα

Ορισμένοι άνθρωποι βιάζονται τόσο πολύ να ασχοληθούν με το επιχειρείν που αμελούν να διερευνήσουν το τι πραγματικά συμβαίνει στην εταιρεία και το δίκτυο και τους κινδύνους που μπορεί να υπάρχουν. Ερευνήσετε λοιπόν διεξοδικά την πρόταση συνεργασίας που σας έχει γίνει και λάβετε υπόψη όλες τις παραμέτρους.

3 Υπερεκτίμηση της αγοράς

Κρίσιμος παράγοντας για επιτυχία είναι το να γνωρίζει κανείς καλά την αγορά, το πώς δουλεύει και πάνω από όλα τι μερίδιό της μπορεί να αποσπάσει. Δημιουργήστε και ένα σενάριο του είδους » τι θα συμβεί με μια μείωση της ζήτησης κατά 15%. Μην υπερεκτιμήσετε αυτό που μπορεί να σας προσφέρει.

4 Υπερεκτίμηση του δικτύου

Ένα ευρέως ανεπτυγμένο δίκτυο δεν υπόσχεται απαραίτητα την επιτυχία. Η λογική του όσο περισσότεροι franchisee υπάρχουν σε ένα δίκτυο, τόσο πιο πετυχημένοι πρέπει να είναι και οι νέοι franchisees μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένες επιλογές. Ένα νέο concept, με συγκροτημένο σύστημα, ξεκάθαρη στρατηγική, μια σωστή στρατηγική μάρκετινγκ, δυναμικούς πωλητές σε ένα ελκυστικό  επιχειρηματικό  τομέα  μπορεί να οδηγήσουν στη γρήγορη ανάπτυξη ενός συστήματoς franchise, ακόμα και αν άλλες επιχειρηματικές προτάσεις στο χώρο είναι πιο οικείες , πιο αναγνωρίσιμες και  πιο δημοφιλείς.

5 Σας δελεάζουν … αντισταθείτε

Η πρόταση του franchisor ισχύει για ορισμένο μόνο διάστημα, υπάρχει μόνο μια διαθέσιμη περιοχή ή μήπως υπάρχει μια έκτατη προσφορά για το κόστος της επένδυσης που δεν πρέπει να τη χάσετε; Θυμηθείτε οι franchisors με σοβαρές προτάσεις περιμένουν από εσάς να εξετάσετε πολλές εναλλακτικές προσφορές προτού να καταλήξετε στη δική τους. Μια καλή προσφορά σήμερα οφείλει να είναι διαθέσιμη και αύριο.

6 Τα γραπτά μένουν

Κρατήστε λεπτομερές αρχείο με τις υποσχέσεις τις οποίες σας έδωσε ο franchisor και στις οποίες βασίζεστε στους υπολογισμούς σας και κρίνουν τις αποφάσεις σας. Να θυμάστε ότι οι υποχρεώσεις και οι υποσχέσεις του franchisor και οι δικές σας υποσχέσεις και υποχρεώσεις προς αυτόν,  υφίστανται και ισχύουν μόνο  αν αναφέρονται στη γραπτή συμφωνία που θα υπογράψετε.

7 Μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου…

Μην υπογράψετε οποιοδήποτε προσύμφωνο και μην καταβάλλετε πληρωμή προτού σας δοθεί η δυνατότητα να μελετήσετε σε βάθος την πρόταση του franchisor. Απαιτείται συνολική επιχειρηματική προσέγγιση από ιδιαίτερα εξειδικευμένο φορέα. Συμβουλευτείτε μια έμπειρη εταιρεία συμβούλων εξειδικευμένη στο franchising για τους όρους της σύμβασης, τους οικονομικούς όρους και τη συνολική επιχειρηματική πρόταση.

8      Οι οικονομικές απαιτήσεις…

Πολλές νέες μικρού μεγέθους επιχειρήσεις δανείζονται ολοένα και περισσότερο, κάτι που μόνο του μπορεί να βλάψει την κερδοφορία μιας επιχείρησης. Πολλοί αδυνατούν να κατανοήσουν τις οικονομικές απαιτήσεις της αρχικής περιόδου – πέρα από την αρχική επένδυση – και το απαιτούμενο κεφάλαιο κίνησης και αυτή η λάθος εκτίμηση ενδέχεται να οδηγήσει στην αποτυχία. Ένας σωστός κανόνας να ακολουθήσετε είναι: πάντα να υπερεκτιμάτε τα έξοδα.

9        … η οικονομική υποστήριξη

Απαιτείται αρκετό κουράγιο για να στηθεί μια επιχείρηση και θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να ρισκάρετε τις οικονομίες σας. Το πιθανότερο είναι πως αν δεν έχετε την αρχική περίοδο – έξι μήνες έως ένα χρόνο – πρόσθετα έσοδα από άλλες πηγές ή κάποιο άμεσα διαθέσιμο κεφάλαιο,  τότε οδεύετε σίγουρα προς την απελπισία και την απώλεια. Μια στραβοτιμονιά αρκεί για να σας καταστρέψει, όταν βρίσκεστε στην αρχική φάση που  δεν έχει επιτευχθεί λειτουργική κερδοφορία και θετική ρευστότητα. Στην περίπτωση που δεν έχετε αρκετή υποστήριξη και διαθέσιμο κεφάλαιο κίνησης θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε.

10    Υπερεκτίμηση του κέρδους

Είναι δυστυχώς πάρα πολλοί νεοεισερχόμενοι επιχειρηματίες οι οποίοι πιστεύουν πως οι πωλήσεις θα έρθουν μόνες τους και δεν αντιλαμβάνονται πόση προσωπική προσπάθεια και σχεδιασμό χρειάζεται για να επιτευχθούν οι προβλέψεις τους. Πολύ συχνά οι πωλήσεις υπερεκτιμώνται. Να είστε πολύ συντηρητικοί λοιπόν όταν προβλέπετε τον όγκο των πωλήσεων.

11 Όλα όσα λάμπουν…

Ακόμα και οι επαγγελματίες μπορεί να κάνουν λάθος όπως ο καθένας μας. Ο franchisor μπορεί να σας υποδεχτεί σε εντυπωσιακά γραφεία, με ακριβά έπιπλα και εξοπλισμό. Μην εντυπωσιαστείτε. Ελέγξτε την ουσία των στοιχείων: Υποδομή, στελέχωση, ανταγωνιστικότητα, αποδοτικότητα, δυναμική και μέγεθος αγοράς, τάσεις στη διεθνή αγορά, υποστήριξη κοκ.

12    Κακή επιλογή προσωπικού

Οι άνθρωποι είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο κάθε επιχείρησης. Διατηρούν το ανταγωνιστικό πνεύμα, το καλό κλίμα, την συλλογική γνώση ενός οργανισμού και συμβάλλουν καθοριστικά  στην εξέλιξή του. Η δέσμευσή του προσωπικού στην επιχείρηση  είναι κεφαλαιώδους σημασίας πάντα, πόσο μάλλον την πρώτη περίοδο. Από την άλλη όμως μπορούν επίσης να καταστρέψουν μια επιχείρηση αν είναι ακατάλληλοι για αυτή. Δεν αρκεί η τεχνική γνώση αλλά και κυρίως η στάση, η αντίληψη και τα συμπεριφορικά χαρακτηριστικά, . Επομένως είναι απαραίτητο να διαθέσετε χρόνο και χρήμα για να βρείτε τους σωστούς υπαλλήλους.

13 Έλλειψη πλάνου έκτακτης ανάγκης

Ο παράγοντας «τι θα συμβεί εάν» είναι κρίσιμος στη διαδικασία του προγραμματισμού μιας επιχείρησης. Ιδίως σαν τις εποχές που ζούμε σήμερα! Αν έχετε λάβει υπόψη σας πιθανά προβλήματα και διαφορετικά σενάρια στις θεμελιώδεις παραδοχές του επιχειρηματικού μοντέλου, τότε θα ξέρετε πώς να τα αντιμετωπίσετε αν τελικά βρεθούν μπροστά σας. Στην περίπτωση που δεν έχετε υπολογίσει τα απρόοπτα, είναι πολύ πιθανόν να εμπλακείτε σε δυσάρεστες καταστάσεις, όταν και αν  έρθουν τα δύσκολα.

14    Ο κανόνας του 80/20…

Σύμφωνα με τον κανόνα του 80/20 που προσδιόρισε ο Pareto – Ιταλός οικονομολόγος- το 20% της προσπάθειάς σας θα επιστρέψει 80% του κέρδους σας. Επίσης το 80% των πωλήσεών σας θα προέλθουν από το 20% των πελατών σας. Το πρόβλημα είναι πως δεν γνωρίζουμε ποτέ ποιο είναι αυτό το 20%. Σε γενικές γραμμές αυτός ο κανόνας είναι σωστός σαν οδηγός διοίκησης,  όμως δική σας βασική αρμοδιότητα είναι να ανακαλύψετε ποιο ακριβώς 20% σας φέρνει το μεγαλύτερο κέρδος. Γι’ αυτό φερθείτε στο 100% των πελατών σας σαν να ανήκουν στο 20%.

15 …και ο δικός σας σχεδιασμός

Πάνω απ’ όλα εστιάστε στο σχεδιασμό, τους στόχους, θέστε τις προτεραιότητες και δουλέψτε πάνω σ’ αυτές. Επικεντρωθείτε στην ανάλυση των κινητηρίων δυνάμεων και παραγόντων που καθορίζουν την επιτυχία. Πολλοί επιχειρηματίες απέτυχαν διότι αμέλησαν να σχεδιάσουν σωστά, να ιεραρχήσουν παράγοντες και να εκτιμήσουν τις λεπτομέρειες.

16    Εγκαταλείποντας εύκολα / εύκολη παραίτηση

Η λειτουργία μιας επιχείρησης είναι αναμφισβήτητα ένα δύσκολο και ανυποχώρητο (επίπονο) έργο, όμως μπορεί παράλληλα να φέρει και πολλές ανταμοιβές και απολαβές. Για να επιτύχει κανείς απαιτείται επιμονή, συνέπεια και κυρίως αποφασιστικότητα. Η παραίτηση είναι πολύ εύκολη και δεν είναι λίγοι αυτοί που την επιλέγουν. Μόνο αυτοί που δεν θα παραιτηθούν όμως και θα ξεπεράσουν με επιτυχία τις δυσκολίες του επιχειρείν θα αποκομίσουν τα οφέλη.

17    Εστιάζοντας στις πωλήσεις και όχι στο κέρδος

Οι πωλήσεις είναι σαφέστατα πολύ σημαντικές, αλλά επίσης το ίδιο και σημαντικότερο είναι το να διαχειρίζεται κανείς αποτελεσματικά τα έξοδα και το κεφάλαιο κίνησης. Πολλές φορές ορισμένοι ξοδεύουν περισσότερα από όσα κερδίζουν. Κατά συνέπεια η «ουρά» μιας επιχείρησης είναι τόσο σπουδαία όσο και οι πωλήσεις και το marketing και θα πρέπει να γίνεται λεπτομερής έλεγχος τόσο σε δαπάνες όσο και κρίσιμους παράγοντες όπως τα αποθέματα, η ρευστότητα κοκ.

18    Στρατηγική χωρίς διέξοδο

Η επιχειρηματική δραστηριότητα σημαίνει πως σχεδιάζεται και υλοποιείται μια επιχείρηση, τόσο ως προς την κερδοφορία της όσο και για την επίτευξη υπεραξιών. Η κερδοφορία αμοίβει τον αυτοαπασχολούμενο, οι υπεραξίες τον επιχειρηματία. Τη αξία και τους όρους μεταπώλησης  της επιχείρησης όμως θα πρέπει να τους σχεδιάζετε από την πρώτη στιγμή. Για αυτό τον λόγο είναι πολύ σημαντικό να έχετε μια  ξεκάθαρη «στρατηγική εξόδου»,  να έχετε σχεδιάσει την απεμπλοκή σας στην περίπτωση που αλλάξουν οι συνθήκες και θα πρέπει ή θα θέλετε να απεμπλακείτε. Μην σπαταλάτε τις προσπάθειές σας λοιπόν, σκεφτείτε ένα πλάνο εξόδου και σιγουρευτείτε πως θα έχετε την δυνατότητα να αποχωρήσετε με τους δικούς σας όρους,  όποτε εσείς θελήσετε.

19    Ακούγοντας τους φίλους σας

Το να ζει κανείς με τον τρόπο που υποδεικνύουν οι άλλοι, με τα πρότυπα των άλλων, είναι μια εξουθενωτική εμπειρία η οποία μπορεί να γίνει τροχοπέδη στην εξέλιξή μας. Αν θέλετε να πετύχετε, μην επιλέγετε να ζείτε σύμφωνα με αρχές και πρότυπα τρίτων, όσο  φίλοι και αν είναι. Καμιά φορά όσοι βρίσκονται κοντά σας αποδεικνύονται τα μεγαλύτερα εμπόδια στην μελλοντική σας επιτυχία. Οι άνθρωποι που φοβούνται την αλλαγή συνηθίζουν να διασφαλίζουν το status quo, οχυρώνονται πίσω από την καθημερινότητα και τη δική τους ζώνη άνεσης και ασφάλειας, κατά συνέπεια κάθε φορά που θα ζητήσετε την γνώμη τους σχετικά με κάποιο ρίσκο που σκέφτεστε να πάρετε,  θα αντιμετωπίσετε έναν καταιγισμό συμβουλών και υποδείξεων πως κάνετε λάθος.

20    Απάθεια

Είναι πολύ εύκολο να κάθεται κάποιος και να μην κάνει τίποτα. Είναι τόσο πιο εύκολο να τα κάνουν όλα οι άλλοι. Επίσης ακόμα πιο  εύκολο είναι να ρίχνει κανείς το φταίξιμο στους άλλους ( ελληνική και επίκαιρη συνήθεια). Και φυσικά ακόμα ευκολότερο είναι να μην αναλαμβάνει ευθύνες. Η παθητικότητα και η αδράνεια οδηγεί σε λάκκο απελπισίας και είναι πιθανό να μην υπάρχει διέξοδος. Ξεπεράσετε την παθητικότητα με το να έχετε κάποια εναλλακτικά, έξυπνα και κυρίως εφαρμόσιμα και εφικτά σχέδια, τα οποία θα σας καθοδηγούν όταν αναλαμβάνετε δράση.

21    Έλλειψη συμμόρφωσης (εγώ ξέρω άλλο τρόπο…)

Η δύναμη του εγώ είναι σημαντικότατη στο στήσιμο μιας επιχείρησης, αλλά προκαλεί προβλήματα στο franchising όταν οδηγεί σε λάθος κατεύθυνση. Ο κάθε franchisee θα πρέπει να καταλάβει ότι το brand name, το σύστημα franchise καιτο δίκτυο δεν του ανήκουν και ότι θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις οδηγίες επενδύοντας πόρους ενέργεια σε δράσεις που αφορούν την επιχείρησή του στα πλαίσια που του έχουν οριστεί από το σχεδιασμό του Franchisor. Εξάλλου επιτυχημένοι franchisees έχουν αποδείξει πως μόνο ακολουθώντας πιστά το σύστημα, μπορεί να έχει κανείς κέρδος και υπεραξίες.

22 …από αυτόν που λέει το σύστημα

Η μη συμμόρφωση προκαλεί μονάχα προβλήματα με τον franchisor, το δίκτυο και τους υπόλοιπους franchisees. Αν πιστεύετε πως δεν μπορείτε να συμμορφωθείτε με τους λειτουργικούς κανόνες μιας αλυσίδας τότε να σκεφτείτε εκ νέου σοβαρά αν πραγματικά σας ταιριάζει ο χώρος του franchising.

23 Μην τα περιμένετε όλα από τους άλλους

Ως franchisee θα έχετε προσωπική ευθύνη για την επιχείρησή σας. Αν διαρκώς απευθύνεστε στο franchisor για να λάβει κάποιες αποφάσεις ή τον/την κατηγορείτε για οτιδήποτε δεν πάει καλά, δεν θα τα καταφέρετε ποτέ. Ο franchisee δεν είναι επιχειρηματίας περιορισμένης ευθύνης, αλλά στροχευμένης δράσης! Ζητήστε τη συμβουλή όταν τη χρειάζεστε, αλλά μην περιμένετε να αποφασίσουν οι άλλοι για εσάς.

24 Όλα ή τίποτα

Σε κρίσιμες εποχές σαν αυτές που αρχίζουμε να βιώνουμε,  απαιτείται δέσμευση και πειθαρχία. Δεν μπορούμε να είμαστε επιλεκτικοί σε ένα σύστημα franchise. Επιλέγω αυτό, αλλά δεν ακολουθώ το άλλο. Στο franchising είμαστε μέρος ενός ενιαίου συνόλου με συγκεκριμένο καταμερισμό, ρόλων, αλληλεξαρτήσεις και κοινή περιουσία. Η δύναμη ενός δικτύου καθορίζεται από τον αδύνατο κρίκο του. Φροντίστε να μην είστε εσεις και μην επιτρέπεται άλλους να αποδυναμώνουν τη δική σας επιχείρηση και να απαξιώνουν τα κοινά περιουσιακά στοιχεία.

Photos via Flickr

Related Posts with Thumbnails

To σχόλιό σας

Σημείωση: Τα σχόλια δημοσιεύονται μόνο μετά από έγκριση.

Αρχειο δημοσιευσεων

Φωτογραφιες του Franchise Blog

  • 5asec Μαρούσι
  • kem omilia 2010
  • money show 2009
  • ΚΕΜ 2010 Ομιλία κ Π Ρουσόπουλου
  • ομιλία Παναγιώτη Ρουσόπουλου για αποτελεσματική διαχείριση 2008
  • Παρουσίαση Ελληνικής Αγοράς στην έκθεση Franchise στο Παρίσι 2008
  • KRAFT
  • imerida TITANIA

Με μια ματιά

Εγγραφειτε στο Franchise Blog

Εγγραφείτε στο Franchise Blog ώστε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τις τελευταίες δημοσιεύσεις.

Τελευταία Νέα του Franchise