Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Εταίρος της εταιρείας συμβούλων Franchise THE FRANCHISE CO.(www.thefranchiseco.gr)

Franchising και Κρίση: Η Αποτελεσματική Ηγεσία, Προϋπόθεση Επιβίωσης

Ο Ιούνιος είναι ο μήνας των συνεδρίων αρκετών δικτύων franchise. Δύσκολη εποχή για εκδηλώσεις και συναντήσεις, πολλές οι  προκλήσεις, διάχυτη η αμηχανία και σε πολλές περιπτώσεις  εντάσεις, προβληματισμοί, προσδοκίες που διαψεύδονται, αβεβαιότητα, συγκρούσεις και φόβος για το αύριο.

Ο ρόλος του ηγέτη, ο ρόλος του franchisor και της ηγετικής ομάδας σε ένα δίκτυο franchise είναι πιο κρίσιμος από ποτέ.

Απαιτείται ξεκάθαρη τοποθέτηση, σαφήνεια στη στρατηγική, ευθύτητα στη αντιμετώπιση και κυρίως ειλικρίνεια.

Είναι προφανές ότι ποτέ τα πράγματα δεν θα είναι ίδια με το χθες. Αν θέλουμε να προχωρήσουμε πρέπει να αλλάξουμε, να απευθυνθούμε σε νέες αγορές, σε νέους καταναλωτές. Είναι η δική μας αγορά, οι δικοί μας πελάτες. Απλά αλλάζουν με ταχύτητα, μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διασυνδεδεμένο  σύστημα συστημάτων, δημιουργώντας ένα νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Oι ηγέτες, σε ένα δίκτυο Franchise, είναι ανάγκη να σταθούν μπροστά και να απευθυνθούν στο δίκτυο ενθαρρύνοντας ένα νέο μοντέλο σχέσεων και συμμετοχής. Πρέπει να ανακαλύψουμε εκ νέου τις σχέσεις μας με τους πελάτες μας, να υποκαταστήσουμε πόρους που χάνονται και αυτό απαιτεί δημιουργικότητα και νέες επιχειρησιακές δεξιότητες.

Πρέπει να τολμήσουμε να δηλώσουμε ότι τα επιχειρηματικά μοντέλα, που μας στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια, δεν είναι πλέον εξίσου αποτελεσματικά. Πρέπει να αναγνωρίσουν ότι πρέπει να συγκρουστούν με τις υπάρχουσες παραδοχές, μεθόδους, συστήματα, δομές. Οι βέλτιστες πρακτικές του χθες αποδεικνύονται αναποτελεσματικές, οι δε υφιστάμενοι μηχανισμοί οδηγούν το δίκτυο σε οργανωτική παράλυση.

Είναι πράγματι δύσκολο να σταθεί κάποιος στη μέση της αίθουσας ενός συνεδρίου και να αναγγείλει σε franchisees, που έχουν επενδύσει σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο, σε ένα σύστημα ότι το υφιστάμενο μοντέλο δεν είναι πλέον αποδοτικό. Ότι πρέπει να αλλάξουμε, γιατί οι βασικές παραδοχές  που στηριχθήκαμε έχουν μεταβληθεί!

Θέλει τόλμη να δηλώσεις πχ σε ένα δίκτυο εστίασης με μέσο ποσοστό καθαρών κερδών 7,5% και ανελαστικό το 70% των δαπανών που αντιμετωπίζει μείωση πωλήσεων 15%,  ότι πρέπει να αυξήσουμε το εύρος και την συχνότητα των προσφορών μας που σημαίνει αύξηση του κόστους κατά 2% και ταυτόχρονα θα πρέπει να αυξήσουμε τη διαφημιστική συνεισφορά κατά 1% επί των πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα θα απορροφήσουμε τις 2% του ΦΠΑ κοκ. Και ακόμη μεγαλύτερη τόλμη όταν θα πρέπει να αναφερθείς σε κλείσιμο σημείων, μείωση των όρων πίστωσης, νέες επενδύσεις σε λογισμικό CRM και εξοπλισμό κουζίνας που θα μειώσει το κόστος εργασίας και θα διευκολύνει τον εμπλουτισμό του προϊόντικού μίγματος κοκ.

Θέλει τόλμη, απευθυνόμενος σε ένα δίκτυο franchise ειδών οικιακού εξοπλισμού να αναγγείλεις μείωση του ποσοστού κέρδους έξι εκατοστιαίες μονάδες λόγω ανόδου της τιμής πρώτων υλών και αλλαγής των όρων πίστωσης από τους διεθνείς οίκους, όταν οι franchisee αντιμετωπίζουν πτώση της ζήτησης 20% και προβλέπεται περαιτέρω επιδείνωση. Πόσο μάλλον όταν θα πρέπει να ανακοινώσεις ότι πρέπει να ενταθεί η παροχή προσφορών ή και θα πρέπει να αναπτυχθούν και νέα κανάλια διανομής ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα συνολικά του δικτύου.

Είναι δύσκολο να επικοινωνήσεις ότι απαιτούνται νέες δεξιότητες, νέες επενδύσεις, πλήρης αναδιαμόρφωση των στοιχείων κόστους κοκ.

Δύσκολο αλλά αναγκαίο. Αρκεί να προσφέρουμε ταυτόχρονα μια αξιόπιστη εναλλακτική. Συμμετείχα σε αρκετά συνέδρια δικτύων – franchise, πολυμετοχικών εταιρειών ή dealers – ως σύμβουλος και ως ομιλητής. Κοινή διαπίστωση ότι μόνο η ευθεία και άμεση τοποθέτηση απέναντι στις προκλήσεις, στη νέα πραγματικότητα και  η επικοινωνία ενός συγκροτημένου οράματος και στρατηγικής υπέρβασης της κρίσης,  οδηγεί σε συντεταγμένη πορεία και  στην επιτυχή αντιμετώπιση της.

Υπεκφυγές, αναβλητικότητα, αποφυγή της άμεσης αντιμετώπισης των προκλήσεων είναι η μόνη σίγουρη οδός στην παταγώδη αποτυχία.

Προϋπόθεση η μεθοδευμένη  αντιμετώπιση, η υιοθέτηση στο δίκτυο της κατάστασης του επείγοντος, η  επικοινωνία και η συμμετοχή στη λύση.  Ας θυμηθούμε τον John  Kotter και τα βιβλία του για την αλλαγή.

Σε καιρούς σαν αυτούς που βιώνουμε είναι ιδιαίτερα χρήσιμο επίσης να εμπνευστούμε από τις αρχές ανθρώπων όπως ο Dale Carnegie και να διαφυλάξουμε ως πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο την ποιότητα των σχέσεων και τις αξίες στο δίκτυο μας.

Η επιβίωση και η ανάπτυξη των δικτύων καθορίζεται από την ποιότητα της ηγετικής τους ομάδας.


1.Μεταδώστε το Όραμά σας


Σε ένα αποδοτικό σύστημα franchise  χρησιμοποιούν την αποστολή της επιχείρησης σαν πυξίδα και ενσωματώνουν τις αξίες τις εταιρίας στην καθημερινή δράση. Είναι σημαντικό σε εποχές παρατεταμένης κρίσης να μεταδώσουμε  στο δίκτυο την μεγάλη εικόνα με σαφήνεια και πληρότητα και να βοηθήσουμε τους άλλους να την οικειοποιηθούν. Στελέχη και franchisees  να δουν πως οι δικοί τους ρόλοι έχουν θέση και στις μεγάλες ιδέες και στη κοινή πορεία.

2.Φροντίστε να Είναι Απλό


Επικεντρωθείτε σε αυτό που είναι πράγματι σημαντικό γι αυτή τη φάση και θέστε προτεραιότητες επιμερίζοντας καθήκοντα και δράσεις στο δίκτυο. Απλοποιείστε το έργο σας όσο το δυνατόν περισσότερο. Αξιοποιείστε τη τεχνολογία και θεσμοθετημένα κανάλια επικοινωνίας. Φροντίστε να δημιουργήσετε το πλαίσιο και τη χρονική άνεση  για  σκέψη  τόσο για εσάς όσο και για τους άλλους.

3.Εμπνεύστε Δημιουργικότητα


Ο δημιουργικός τρόπος σκέψης και η ανάληψη του κινδύνου οδηγούν συχνά σε ένα μεγαλύτερο χώρο, σε ένα νέο ανταγωνιστικό πεδίο. Γι’ αυτό διερευνήστε τις πιθανότητες και ακολουθήστε την περιέργεια. Επενδύστε σε δίκτυα γνώσης και νέων ιδεών. Αξιοποιείστε τη δυναμική του δικτύου. Μείνετε ανοικτοί σε νέες ιδέες ακόμη και αν δεν είναι οι κατάλληλες αυτή τη στιγμή.

4.Συνεργαστείτε


Οι μεμονωμένες φωνές συμβάλλουν και ενισχύουν το σύνολο έτσι ώστε να φέρουν τους ανθρώπους μαζί και να συνεργαστούν. Ένας ηγέτης δεν μπορεί να είναι ποτέ μόνος. Αναδιοργανώστε το δίκτυο, αναπτύσσοντας παράλληλα με κοινές δράσεις και νέα κανάλια επικοινωνίας συνδέοντας τα με τη λήψη των αποφάσεων.

5.Εμπλέξτε τους Ανθρώπους


Ενθουσιαστείτε, παρακινείστε, εμπλακείτε – αγκαλιάστε την ενέργεια κάθε στελέχους κάθε franchisee. Απομακρύνετε, σπάστε τα αντιπαραγωγικά στεγανά της γραφειοκρατίας και της εσωστρέφειας. Εμπνεύστε τους ανθρώπους του δικτύου να εμπλακούν  με πάθος στη κοινή δράση, ενθαρρύνετε τη δημιουργικότητα,  επενδύοντας σε νέες δυνατότητες και δεξιότητες στο χώρο εργασίας.  Εκτιμήστε και αναγνωρίστε την προσπάθεια και τη συμβολή του καθενός.

6.Επικοινωνήστε με το δίκτυο


Βρείτε τη φωνή σας. Εμπιστευτείτε την και εκφράστε την. Ανταλλάξτε πληροφορίες και τις ιδέες σας. Να είστε παρόντες. Να είστε άμεσοι, προσβάσιμοι. Να ακούτε. Να ρωτάτε. Ενσωματώστε και ευθυγραμμίστε τον τρόπο σκέψη σας με την μεγάλη εικόνα. Να συνειδητοποιήσετε πως η παρουσία  και το στυλ ηγεσίας σας διαμορφώνει την επιχειρηματική κουλτούρα του δικτύου και επηρεάζει τους άλλους.

7.Πείτε την Αλήθεια


Να είστε αυθεντικός. Να λέτε την αλήθεια με ευθύτητα αλλά και με καλοσύνη. Να είστε ανοικτός σε νέα  λάθη. Λάθη κάνουμε κάθε μέρα. Στη μέση κάθε λάθους ανακαλύπτουμε μια νέα λύση. Υπάρχουν ατελείωτες ευκαιρίες να μάθουμε.

8.Διαφάνεια

Όσο κρίσιμο είναι να γνωρίζουν όλοι ότι είμαστε σε μια εποχή σημαντικών κινδύνων και τρομακτικών ευκαιριών,  εξίσου κρίσιμο είναι να γνωρίζουμε ότι στα δίκτυα βασικό ζητούμενο είναι ένα διαρκές αυξανόμενο επίπεδο διαφάνειας από την ηγετική ομάδα και τα στελέχη.

9.Καλλιεργήστε την Ανάπτυξη σε Άλλους


Υποστηρίξτε τους ανθρώπους στο να γνωρίζουν τα πάθη τους, ενθαρρύνετε τα δυνατά σημεία τους. Αποτελεί σίγουρη συνταγή για  να βελτιώσουν τον τρόπο εργασίας τους και την αποδοτικότητα της ομάδας. Να τους ωθήσετε να βρουν νέες προκλήσεις και ευκαιρίες. Κάθε franchisee, κάθε στέλεχος επεκτείνει τις δυνατότητες και συμβάλλει στην ισχύ του δικτύου και της εταιρίας.

10.Καλλιεργήστε την Ανάπτυξη στον Εαυτό σας


Προσδιορίστε σε ποιους τομείς  πρέπει να εξελιχθούμε, να αλλάξουμε. Ποιες δεξιότητες μας λείπουν. Τι μας εμποδίζει ως οργανισμό ως δίκτυο να φθάσουμε στο στόχο. Αναπτύξτε, προβάλλετε τα ισχυρά στοιχεία του οργανισμού. Αυτά που μας κάνουν περήφανους. την προσωπικότητά σας. Να εμβαθύνετε σ΄αυτά  και να εμπλέξετε τα πάθη και τα δυνατά σας σημεία στη στρατηγική, στις δράσεις,  έτσι γίνεται πολύτιμη η συνεισφορά σας στο δίκτυο.

11.Δημιουργήστε ένα θετικό κλίμα προβάλλοντας την κοινή πορεία


Ανακαλύψτε τις θετικές προκλήσεις σε κάθε αρνητική κατάσταση και συγκυρία. Μετασχηματίστε  τις προκλήσεις σε νέες κοινές δράσεις. Επικεντρωθείτε στο κοινό όφελος, στην υπέρβαση των προκλήσεων. Εμπνεύστε τους άλλους να γίνουν θετικοί. Όλοι μαζί, ακόμα και σε εποχές σαν και αυτές που βιώνουμε,  δημιουργούμε εκπληκτικά πράγματα.

Photos via Flickr

Related Posts with Thumbnails

Σχόλια

  1. ΗΜNo Gravatar
    21 Ιουνίου 2011

    Η πλεονότητα των δικτύων αντιμετωπίζει αποσπασματικά και διαχειριστικά τη Κρίση. Πέρα από συνεχή μέτρα μείωσης κόστους και παροχης προσφορών και εκπτωσεων δεν διαφαινεται να ακολουθούν ενα σαφές πλανο ενεργειων. Η απουσία ηγεσίας, ολοκληρωμένης στρατηγικής αλλα και μεσαίων στελεχών είναι εμφανής πλέον. Ακόμα και αν επιβιώσουν αυτή η διαεκπεραιωτική τακτική -ή σωστότερα η απουσία συγκροτημένης στρατηγικής – οδηγεί σε απώλεια μεριδίων προς όφελος των πολυεθνικών δικτύων όπως πχ στο κλάδο ένδυσης, όπου με βάση τους πρόσφατους ισολογισμούς είναι προφανής η αύξηση των μεριδίων του Group Inditex, της ΗΜ κλπ εισιτήρια βάρος ελληνικών δικτύων, franchise ή όχι. Το ίδιο συμβαίνει – και θα ενταθεί – και σε άλλους κλάδους του λιανεμπορίου.
    Αυτό που καταγράφεται και αναδεικνύεται είναι η απουσία υποδομών, η λαθεμένη στρατηγική ανάπτυξης των προηγούμενων ετών και η ανισορροπία σε κρίσιμα στοιχεία του στρατηγικού ισολογισμού τους.
    Η απουσία ηγεσίας – κυρίως σε επίπεδο συγκρότησης στρατηγικής και ταχύτητας προσαρμογής και λιγότερο σε θέμα επικοινωνίας- είναι το πλέον προφανές αλλά και το πλέον δύσκολα αναπληρώσιμο.

To σχόλιό σας

Σημείωση: Τα σχόλια δημοσιεύονται μόνο μετά από έγκριση.

Αρχειο δημοσιευσεων

Φωτογραφιες του Franchise Blog

  • 5asec Μαρούσι
  • kem omilia 2010
  • money show 2009
  • ΚΕΜ 2010 Ομιλία κ Π Ρουσόπουλου
  • ομιλία Παναγιώτη Ρουσόπουλου για αποτελεσματική διαχείριση 2008
  • Παρουσίαση Ελληνικής Αγοράς στην έκθεση Franchise στο Παρίσι 2008
  • KRAFT
  • imerida TITANIA

Με μια ματιά

Εγγραφειτε στο Franchise Blog

Εγγραφείτε στο Franchise Blog ώστε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τις τελευταίες δημοσιεύσεις.

Τελευταία Νέα του Franchise