Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Εταίρος της εταιρείας συμβούλων Franchise THE FRANCHISE CO.(www.thefranchiseco.gr)

Απλά βήματα για την αποδοτική επιλογή ενός Franchise σε περιόδους προκλήσεων

Στα 28 μου χρόνια στην κοινότητα του franchise, έχω δει και συνεργαστεί με μερικούς πολύ επιτυχημένους franchisees. Δυστυχώς, έχω επίσης γνωρίσει και κάποιους που δεν ήταν και τόσο επιτυχημένοι. Το ενδιαφέρον είναι ότι οι λόγοι για αυτές τις επιτυχίες και αποτυχίες μπορούν να  ομαδοποιηθούν με βάση συγκεκριμένους και διακριτούς άξονες.

Ακόμα και σήμερα, όπου η κρίση έχει κορυφωθεί, αλλάζοντας το  επιχειρηματικό πεδίο, είναι απαραίτητο και είναι περισσότερο από ποτέ κρίσιμο να ακολουθούνται μερικά βήματα που η εμπειρία έχει αναδείξει ως χρήσιμα και αποτελεσματικά.

Μπορείτε να μειώσετε λοιπόν τους παράγοντες ρίσκου, αφιερώνοντας  λίγο χρόνο να σκεφτείτε τα αποτελέσματα των αποφάσεων σας και να αντισταθείτε στον πειρασμό μιας αυθόρμητης, παρορμητικής  επιλογής.

Ακολουθώντας μερικές απλές οδηγίες μπορείτε να διασφαλίσετε ότι το franchise που επιλέγετε είναι το κατάλληλο για εσάς και θα επιτρέψει στην επιχείρησή σας να αναπτυχθεί και στην επένδυσή σας να αποδώσει.

Κάποιες φορές η «αυθόρμητη επιλογή» μπορεί (σπάνια) να αποδειχθεί αποδοτική, στην πραγματικότητα όμως, η οργανωμένη προσέγγιση είναι πολύ πιο πιθανό να αποβεί συνολικά πιο επιτυχημένη.

Στο άρθρο αυτό παραθέτουμε κάποιες βασικές οδηγίες για την δημιουργία και λειτουργία μίας επιτυχημένης επιχείρησης franchise.

ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΗΝ ΠΑΡΕΚΚΛΙΝΕΤΕ ΑΠΟ ΑΥΤΟ

Μην προγραμματίζετε να επενδύσετε παραπάνω από αυτό που πραγματικά μπορείτε, όσο ελκυστική και να είναι  μια επιχειρηματική πρόταση.

Επενδύστε έως εκεί που μπορείτε, έχετε πάντα κατά νου μερικά «και αν…;» αρνητικά σενάρια και κρατήστε μερικά χρήματα για απρόοπτα γεγονότα, που ίσως προκύψουν- γιατί συνήθως (σχεδόν πάντα) προκύπτουν.

Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθείτε από μία «ευκαιρία», επομένως είναι κρίσιμο να έχετε ξεκάθαρη εικόνα των οικονομικών σας δυνατοτήτων και να έχετε θέσει “κόκκινες γραμμές”.

Φυσικά, πρέπει να υπάρχει μία ισορροπία μεταξύ σύνεσης και υπερβολικής προσοχής ή φοβικής αντιμετώπισης των πάντων.

Ένα επαγγελματικό εγχείρημα είναι εξάλλου η όποια επιλογή και δεν πρέπει να επενδύσετε σ’αυτή το σύνολο των πόρων σας  ή και του περιβάλλοντός σας

ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΑΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΑΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Αν και η ιδανική ευκαιρία είναι να μπορείτε να επενδύσετε 10000€ και να κερδίσετε 100.000€, αυτό δε μπορεί να συμβεί στην πραγματικότητα (αν ακόμη και σε τέτοιους καιρούς κάποιοι επικίνδυνοι καιροσκόποι συνεχίζουν να τολμούν να διαφημίζουν….).

Επομένως, εξασφαλίστε – μέσα από συστηματική έρευνα – ότι η επιχείρηση που εξετάζετε μπορεί ρεαλιστικά να σας προσφέρει το εισόδημα που απαιτείτε για την κάλυψη των βασικών σας αναγκών. Είναι βέβαιο ότι μόνο με μεγάλες επενδύσεις είναι εφικτό να παράγετε υψηλά (σχετικά πλέον) εισοδήματα.

Ιδιαίτερα αυτή τη περίοδο η πλειονότητα των συστημάτων franchise διασφαλίζει απλά ένα ικανοποιητικό εισόδημα και ταυτόχρονα τις βάσεις για μελλοντικές υπεραξίες,  ικανές σε μια επόμενη φάση να αποτελέσουν εφαλτήριο περαιτέρω ανάπτυξης.

Ελέγξτε λοιπόν προσεκτικά τις προβλέψεις του franchisor. Βασίζονται σε πραγματικούς αριθμούς ή σε θεωρητικά  κέρδη μιας εικονικής πραγματικότητας;

Ιδανικά, οι βασικές προβλέψεις που σας δίνει ο franchisor πρέπει να αντιπροσωπεύουν τη μέση απόδοση των υπάρχοντων καταστημάτων στο δίκτυό του. Κάποιοι franchisor όμως ίσως δίδουν προβλέψεις με βάση τα αποτελέσματα των κορυφαίων  καταστημάτων τους, ενώ άλλοι ίσως σας παρουσιάζουν εκτιμήσεις  του τι θα μπορούσε ή τι θα έπρεπε να επιτευχθεί αν ο … και εφόσον ….. και…

Βεβαιωθείτε ότι αντιλαμβάνεστε τι αντιπροσωπεύουν τα μεγέθη που σας παρουσιάζουν και ότι κατανοείτε την σχέση τους με την πραγματικότητα ως προς την αποδοτικότητα  του μέσου καταστήματος του δικτύου.

Ωστόσο, οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά franchisor ή τα μικρά δίκτυα ίσως αναγκαστικά βασίζονται σε προβλέψεις και όχι σε πραγματικούς αριθμούς, ακριβώς επειδή δεν έχουν το απαιτούμενο χρονικό διάστημα ωρίμανσης ως δίκτυο για να μπορούν να παρέχουν αντιπροσωπευτικά και πραγματικά στοιχεία. Αυτό δεν είναι λάθος ανέντιμο ή ανειλικρινές, αλλά πρέπει να γνωρίζετε τι σημαίνουν αυτές οι προβλέψεις και από πού προκύπτουν και να νιώθετε άνετα με την χρήση τους από το σύστημα του franchisor.

ΣΧΕΔΙΑΣΤΕ ΕΞ ΑΡΧΗΣ ΤΟΥΣ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΑΣ

Μέρος του σχεδιασμού του franchise σας είναι το πώς θα θέλατε να απεμπλακείτε και να κεφαλαιοποιήσετε τους πόρους, κεφάλαιο και χρόνο που θα επενδύσετε.

Σκεφτείτε για παράδειγμα ποιος είναι ο τελικός σας στόχος, αν σκοπεύετε να πουλήσετε την επιχείρησή σας, να την μεταβιβάσετε ή να την διοικείτε εσείς έως το τέλος της.

Καθένα από αυτά τα κριτήρια θα επηρεάσουν κατά πολύ το πώς θα δομήσετε το αρχικό επιχειρηματικό σας σχέδιο, αν θα αγοράσετε εξοπλισμό και οχήματα ή θα τα μισθώσετε και- εφόσον απαιτούνται γραφεία- τι όρους και χρονική διάρκεια θα έχει η μίσθωση. Εάν ξεκινήσετε με μία καλή στρατηγική εξόδου κατά νού, έχετε καλές πιθανότητες να επιτύχετε μια θεαματική είσοδο και αποδοτική λειτουργία.

ΜΗΝ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΤΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΑΣ

Κάθε τύπος franchise απαιτεί διαφορετικά προσόντα, ικανότητες, εμπειρίες και δεξιότητες.

Κάποια  franchise απαιτούν  -τα περισσότερα – ιδιαίτερες ικανότητες σε άμεσες πωλήσεις, κάποια εμπειρία στη λιανική, ενώ άλλα απαιτούν οργανωτικό χαρακτήρα και διοικητικές ικανότητες.

Βεβαιωθείτε ότι τα προσόντα και η προσωπικότητά σας, ταιριάζουν με το είδος της επιχείρησης που εξετάζετε.

Αν και όταν ξεκινάτε ένα franchise,  το να επιλέξετε  ένα άγνωστο σε εσάς κλάδο και ένα νέο, επίσης άγνωστο, επιχειρηματικό μοντέλο  δεν είναι αποτρεπτικό, καθώς ο franchisor θα σας παρέχει εκπαίδευση και υποστήριξη που θα υπερκαλύψει την έλλειψη γνώσεων και εμπειριών.

Ωστόσο όμως τα βασικά σας χαρακτηριστικά,  η προσωπικότητά σας παραμένουν και φυσικά επηρεάζουν την απόδοσή σας και κυρίως την αποδοτικότητα της επένδυσής σας.

Στη πλειονότητα των σοβαρών συστημάτων franchise το ζητούμενο είναι franchisees που κατέχουν τα αιτούμενα φυσικά χαρακτηριστικά και συμπεριφορές και όχι αυτοί που διαθέτουν τις τεχνικές γνώσεις και εμπειρία στο κλάδο .

ΕΡΕΥΝΗΣΤΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΕΤΕ

Το internet παρέχει αμέτρητες σελίδες πληροφοριών στην κυριολεξία για τα πάντα. Για το λόγο αυτό φροντίστε να έχετε ελέγξει διεξοδικά  το περιβάλλον και την αγορά για την επιχειρήση που εξετάζετε. Τσεκάρετε τάσεις, εξελίξεις, δομικές ή διαρθρωτικές αλλαγές και κυρίως επιχειρηματική ευφυΐα.

Όμως αυτό δεν αρκεί. Επικοινωνήστε με ήδη υπάρχοντες franchisee. Στην Ελλάδα ελάχιστοι  franchisor θα σας δώσουν μία αναλυτική λίστα με υπάρχοντες franchisee της αλυσίδας ή και με όσους έχουν διακόψει τη συνεργασία (κάτι το αυτονόητο πχ στις ΗΠΑ).

Το να μιλήσετε μαζί τους και να διερευνήσετε τον κλάδο ίσως σας πάρει κάποιες εβδομάδες παραπάνω, όμως αξιολογήστε τη καθυστέρηση αυτή έναντι του κόστους μιας λαθεμένης επιλογής και τότε θα καταλάβετε πόσο σοφή είναι αυτή η προσέγγιση. Τέλος μην ξεχνάτε ότι στην Ελλάδα (από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη) δεν υπάρχει πλαίσιο για προσυμβατική προστασία των υποψηφίων Franchisees.

ΟΣΟ ΠΙΟ ΑΠΛΑ, ΤΟΣΟ ΠΙΟ ΚΑΛΑ

Μία συγκροτημένη, απλή στη λειτουργία της επιχείρηση,  με δομημένα συστήματα και σαφείς διαδικασίες, θα είναι σίγουρα πιο εύκολη στη διαχείριση από μία άλλη με δυσνόητες, δαιδαλώδης λειτουργίες και μη δομημένες διαδικασίες. Εκτιμήστε επίσης ότι μία επιχείρηση απλή στη λειτουργία της, θα είναι ευκολότερο να πωληθεί σε ένα νέο ιδιοκτήτη, όταν έρθει η ώρα για την έξοδό σας από το χώρο, και για τον ίδιο ακριβώς λόγο που την επιλέξατε εσείς – θα είναι πιο ελκυστική και στον νέο αγοραστή.

ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΗΔΕΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Για κάθε άνθρωπο που είναι υποχρεωμένος, από τη συγκυρία, να λάβει σημαντικές αποφάσεις  και βρίσκεται αντιμέτωπος με διλήμματα, αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Ξεκινάτε μία επιχείρηση με τα χρήματά σας, τον κόπο σας και φυσικά διατρέχετε πολλούς και διαφορετικούς κινδύνους. Και μάλιστα σε μια περίοδο παρατεταμένης κρίσης και συνεχών αλλαγών. Έχετε εξετάσει ενδελεχώς όλες τις δυνατές εναλλακτικές και επιλέξατε μετά από βασανιστική έρευνα και ανάλυση την αυτοαπασχόληση και το Franchise. Μείνετε λοιπόν μακριά από τους “ξερόλες”, εκείνους τους ανθρώπους με μόνιμη αρνητική και μηδενιστική προσέγγιση, που θα σας μειώσουν την αυτοπεποίθηση και θα σας γεμίσουν αμφιβολίες για τα όνειρα, τις προσπάθειες και κυρίως για τις δυνατότητές σας.

Για να επιτύχετε, πρέπει να παραμένετε θετικοί και να κοιτάτε μπροστά.  Αποφύγετε όποιον σας  απογοητεύει. Το πιθανότερο είναι ότι ζηλεύουν την δύναμη και την αποφασιστικότητά σας να κάνετε ένα τέτοιο βήμα.

Ο κόσμος έχει την τάση να βλέπει μισοάδειο το ποτήρι, γι’ αυτό να θυμάστε: εσείς θα καθοδηγείτε την επιχείρησή σας σε καθημερινή βάση, εσείς θα εμπνέετε και θα παρακινείτε το προσωπικό σας και θα απολαμβάνετε την επιτυχία. Μην αφήνετε να σας το στερήσουν αυτό,  με τον αρνητισμό και τις κακές συμβουλές.

ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΑ ΜΙΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ FRANCHISE ΑΝΤΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ  ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ

Είχαμε αναφερθεί και στο παρελθόν για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα επιλογής εξαγοράς μιας ήδη λειτουργούσας επιχείρησης franchise. (http://www.franchiseblog.gr/?p=1053)

Η υπάρχουσα επιχείρηση θα σας παρέχει ρευστότητα από την πρώτη ημέρα ενασχόλησής σας, παρουσία στην τοπική αγορά και – καλώς εχόντων των πραγμάτων- προσωπικό που ξέρει πώς να την λειτουργήσει. Ίσως κοστίσει κάτι παραπάνω, αλλά τα οφέλη συνήθως επισκιάζουν το κόστος. Οι εξειδικευμένοι σύμβουλοι της The Franchise Co μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε την κατάλληλη ευκαιρία για εσάς.

Η επιλογή μιας ήδη λειτουργούσας επιχείρησης σε ένα ισχυρό σύστημα Franchise  σας προσφέρει πολλαπλά πλεονεκτήματα:

  • Γνώση υφιστάμενης κατάστασης. Πωλήσεις, αποτελέσματα, στελέχωση, ανταγωνισμό κοκ. Το πώς διαφοροποιήθηκαν τα θεμελιώδη μεγέθη της επιχείρησης από τη κρίση. Αν πράγματι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά της είναι ισχυρά και κυρίως διατηρήσιμα, κοκ.
  • Δυνατότητα παρατήρησης και ανάλυσης των κρίσιμων παραγόντων που καθορίζουν την επιτυχημένη  ή και την μέτρια πορεία  της.
  • Δυνατότητα κατάρτισης του αναλυτικού σας πλάνου με βάση τα πραγματικά στοιχεία της επιχείρησης.
  • Σιγουριά για την επόμενη μέρα.

Όμως υπάρχουν και μειονεκτήματα!

  • Μεγαλύτερο αρχικό κόστος αλλά όμως απόλυτα ελεγχόμενο και
  • Καταβολή υπεραξιών

Μην ξεχνάτε επίσης:

  • Κάθε επιλογή απαιτεί πάντα ενδελεχή έρευνα
  • Η έρευνα πρέπει να διεξαχθεί σε φάσεις και πάντα με ιδιαίτερη διακριτικότητα.
  • Μην υποεκτιμάτε το ρόλο του υφιστάμενου ιδιοκτήτη ή του προσωπικού του. Ποια η συμβολή της ομάδας που το λειτουργεί, και τι επιπτώσεις θα είχε η απομάκρυνσή ή η αποχώρησή της;
  • Ότι λάμπει δεν είναι πάντα χρυσός. Ψάξετε βαθύτερα τους λόγους πώλησης της επιχείρησης. Απαιτείται ανάλυση του ανταγωνισμού, των παραγόντων που επηρεάζουν την ζήτηση καθώς και αν πρόκειται να συμβεί κάτι σημαντικό στη περιοχή, όπως είσοδος νέου ανταγωνιστή, έργα μεγάλης κλίμακας, αλλαγή χρήσης, απομάκρυνση ενός δημόσιου οργανισμού που επηρεάζει τις πωλήσεις, η δημιουργία ενός νέου εμπορικού κέντρου κοκ.
  • Απαιτείται, στη δεύτερη φάση έρευνας, πάντα προσυνεννόηση και με τα δυο μέρη και κυρίως με τον franchisor.
  • Η παρουσία μιας εξειδικευμένης εταιρείας συμβούλωνfranchise είναι πολύτιμη. Δεν είναι απλά μια νομική η λογιστική ρουτίνα, αλλά μια σύνθετη επιχειρηματική απόφαση.
  • Απαιτείται επίσης, ακόμα και αν η πρώτη σας επιλογή είναι η εξαγορά μιας υφιστάμενης επιχείρησης, η παράλληλη έρευνα για ανταγωνιστικά συστήματα franchise και ταυτόχρονα η διερεύνηση για παραχώρηση ενός franchise του ίδιου συστήματος σε ανάλογης εμπορικότητας περιοχή. Το ζητούμενο η σύνταξη συγκριτικού πίνακα και η πλήρης αξιολόγηση. Καταγράψτε αναλυτικά τους ανταγωνιστές και σταθμίστε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, την υφιστάμενη θέση και τι θα μπορούσε να προσδώσει στην υφιστάμενη επιχείρηση η δική σας παρουσία, γιατί τελικά αυτό είναι το κρίσιμο στοιχείο.
  • Ανάγκη προσεκτικής αποτίμησης τόσο του συγκεκριμένου καταστήματος/επιχείρησης αλλά και της εταιρείας ως νομική μορφή και οικονομική οντότητα.
  • Διασφάλιση επαρκούς χρόνου τόσο για τη σύμβαση franchise που θα υπογράψετε – μην δεχθείτε εύκολα την συνέχιση της υφιστάμενης αν δεν υπάρχει επαρκής χρόνος απόσβεσης και επαρκούς απόδοσης της επένδυσής σας – όσο και για τη μίσθωση του χώρου.
  • Αναζητήστε κρυφά κόστη όπως πχ ανάγκη στο άμεσο μέλλον ανανέωσης της άδειας λειτουργίας ή και του εξοπλισμού, ανειλημμένες υποχρεώσεις στο προσωπικό κοκ
  • Η φάση μετάβασης από τη μία ιδιοκτησία στην άλλη απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είτε  στην περίπτωση διαδοχής ενός επιτυχημένου franchisee είτε ενός ανεπαρκή.
  • Ιδιαίτερη προσοχή στο profil των πιστών πελατών. Θα καθορίσουν το 80% του δικού σας τζίρου. Μια παρατεταμένη περίοδος ύφεσης κατά πόσο επηρεάζει τα καταναλωτικά τους πρότυπα ή η μια αλλαγή ιδιοκτησίας μήπως επιδρά στην πιστότητά τους;

Τέλος μην επιλέξετε franchise γιατί φοβάστε και δεν έχετε άλλες επιλογές ή η επιλογή αυτή, της  μιας ήδη λειτουργούσας επιχείρησης σας απαλύνει φόβους και αγωνίες.

Ο εξ ανάγκης επιχειρηματίας, ο φοβικός επιχειρηματίας ξεκινά με πάντα με αρνητικές πιθανότητες επιτυχίας.

Καταλήξτε μόνο μετά από έρευνα και με απόλυτα συνειδητή επιλογή.

Ακολουθείστε αυτές τις βασικές οδηγίες και έχετε πολλές πιθανότητες να πάρετε την σωστή απόφαση για το σε ποιο franchise να επενδύσετε, ώστε να αποκτήσετε μία επιτυχημένη επιχείρηση.

Σας εύχομαι καλή τύχη.

Photos Via Flickr

Related Posts with Thumbnails

Σχόλια

To σχόλιό σας

Σημείωση: Τα σχόλια δημοσιεύονται μόνο μετά από έγκριση.

Αρχειο δημοσιευσεων

Φωτογραφιες του Franchise Blog

  • 5asec Μαρούσι
  • kem omilia 2010
  • money show 2009
  • ΚΕΜ 2010 Ομιλία κ Π Ρουσόπουλου
  • ομιλία Παναγιώτη Ρουσόπουλου για αποτελεσματική διαχείριση 2008
  • Παρουσίαση Ελληνικής Αγοράς στην έκθεση Franchise στο Παρίσι 2008
  • KRAFT
  • imerida TITANIA

Με μια ματιά

Εγγραφειτε στο Franchise Blog

Εγγραφείτε στο Franchise Blog ώστε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τις τελευταίες δημοσιεύσεις.

Τελευταία Νέα του Franchise