Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος, Ιδρυτής και Διευθύνων Εταίρος της εταιρείας συμβούλων Franchise THE FRANCHISE CO.(www.thefranchiseco.gr)

Πώς να γίνετε ένας επιτυχημένος FRANCHISEE

Τι είναι αυτό που κάνει τη διαφορά και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επιτυχία μέσα από το franchising;

Έχετε πλέον πάρει την απόφασή σας.  Αποφασίσατε μέσα σε μια παρατεταμένη περίοδο κρίσης να κάνετε το μεγάλο βήμα!

Μετά από διεξοδική έρευνα, έντονο προβληματισμό και υπαναχωρήσεις, καταλήξατε στο  σύστημα franchise που πληροί τα κριτήρια που έχετε θέσει τόσο σε προσωπικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Σύντομα, πρόκειται να είστε πολύ απασχολημένος με τη καθημερινότητα της επιχείρησής σας, οπότε εκμεταλλευτείτε τώρα την στιγμή για να σκεφτείτε τι μπορείτε να κάνετε ώστε να αξιοποιήσετε στο μέγιστο την ευκαιρία, που ξετυλίγεται μπροστά σας, αλλά και να ελαχιστοποιήσετε τις επιπτώσεις του αρνητικού περιβάλλοντος.

Δραστηριοποιούμαι στο χώρο του franchising για πάνω από 28 χρόνια. Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, έχω δει, συζητήσει, συνεργαστεί με πολλούς και κυρίως πάντα διαφορετικούς -μοναδικούς σωστότερα- franchisees. Ανθρώπους διαφορετικού background, διαφορετικών προσωπικοτήτων, διαφορετικών ειδικοτήτων, με διαφορετική αφετηρία, διαδρομή και κυρίως  στόχους.

Κάποιοι γνώρισαν επιτυχία και καταξίωση μέσα από το franchise που επέλεξαν, κάποιοι όχι.

Ποιοι είναι όμως αυτοί οι παράγοντες που έκαναν τη διαφορά; Τι είναι αυτό που οδηγεί στην επιτυχία;

Πάθος

Όλοι οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες διαθέτουν ικανότητες και δεξιότητες όπως αποφασιστικότητα, αυτοπεποίθηση, προσανατολισμό στο αποτέλεσμα κ.λπ.

Ωστόσο, πολλές φορές η επιτυχία ενός franchisee -κι όχι μόνο- οφείλεται σε μια λέξη: Πάθος!

“Κανένα μεγάλο επίτευγμα δεν είναι δυνατό χωρίς πάθος”. (Friedrich Hegel, 1770-1831, Γερμανός φιλόσοφος)

Όσο περισσότερο παθιασμένοι είστε με την επιχείρησή σας -και κυρίως με τους στόχους που σας οδήγησαν στην δημιουργία της- τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να είναι επιτυχημένη και αποδοτική. Χρειάζεται επίσης να «αγαπάτε» και να «πιστεύετε» ουσιαστικά σε αυτό που κάνετε (το σήμα, το δίκτυο, τις υπηρεσίες, το μοντέλο εξυπηρέτησης, τα προϊόντα), ώστε να καταφέρετε να γίνετε ένας επιτυχημένος  franchisee.

Όταν είστε εσείς ο ίδιος παθιασμένος με την επιχείρησή σας, το πάθος αυτό αντανακλάται και στους συνεργάτες σας αλλά και στους πελάτες σας. Εξίσου σημαντικά και τα δύο! Η αγάπη σας για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας -οτιδήποτε κι’ αν είναι αυτά- συμπαρασύρει την ομάδα σας, αντανακλάται στην καθημερινή λειτουργία, σαν μια μοναδική θετική ενέργεια και διοχετεύεται και στους καταναλωτές. Επιπλέον, ο ενθουσιασμός αυτός σας επιτρέπει να αποκτήσετε μια περισσότερο ξεκάθαρη εικόνα του brand -των αξιών που αντιπροσωπεύει και των στοιχείων που το συγκροτούν- καθώς και του επιχειρηματικού μοντέλου του Franchise σας καθώς και των κατευθυντήριων δυνάμεων που το καθορίζουν. Είστε λοιπόν έτοιμος να το αξιοποιήσετε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να χτίσετε την επιχείρησή σας.

Το άγχος και η πίεση που «ταλαιπωρεί» τους επιχειρηματίες -ιδιαίτερα στα πρώτα ένα, δύο κρίσιμα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης- μετριάζονται από την αγάπη σας για αυτήν! Το να στήσεις μια επιχείρηση δεν είναι εύκολη υπόθεση, θέλει χρόνο και κόπο!  Αν όμως είναι κάτι που σας γεμίζει, τα όλα βλέπετε πιο θετικά!

Το πάθος σας και η δέσμευση στην επιχείρηση «κερδίζει» τόσο τους πελάτες, όσο και το προσωπικό σας. Οι καταναλωτές θέλουν να αγοράσουν από εσάς και οι εργαζόμενοι θέλουν να δουλεύουν μαζί σας. Η αγάπη και η αφοσίωσή σας, σας καθιστά ικανούς να προσφέρετε την καλύτερη δυνατή υπηρεσία και να ικανοποιείτε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τους πελάτες σας. O καλύτερος τρόπος να κτίσεις μια επωνυμία είναι να απευθυνθείς στον κάθε πελάτη ξεχωριστά. Ο πελάτης το καταλαβαίνει, το νοιώθει κάθε φορά που επισκέπτεται, επικοινωνεί με την επιχείρησή σας! Όπως πολύ σοφά ανέφερε ο Samuel Taylor Coleridge (1772-1834 , Άγγλος ποιητής & φιλόσοφος) “Ό,τι βγαίνει από την καρδιά, καταλήγει στην καρδιά”!

Αυτό είναι το κλειδί για την ικανοποίηση του πελάτη, του κάθε πελάτη, την πιστότητά του, αυτόν τον τόσο κρίσιμο παράγοντα που διασφαλίζει την ανάπτυξη των  πωλήσεων. Και χωρίς πωλήσεις δεν υφίσταται επιχείρηση. Όλα τα υπόλοιπα έρχονται σαν επακόλουθο στην πορεία…

Το πάθος προηγείται των χρημάτων! Στην περίπτωση που έχετε πάρει την απόφαση να επενδύσετε και να δραστηριοποιηθείτε σε μια συγκεκριμένη επιχειρηματική πρόταση, έχοντας ως μοναδικό κριτήριο τις χρηματικές απολαβές και τις εκτιμώμενες αποδόσεις, τότε να θυμάστε ότι έχετε λιγότερες συγκριτικά πιθανότητες να επιτύχετε, από κάποιον που διάλεξε να δραστηριοποιηθεί σε μια επιχείρηση, την οποία επέλεξε συνειδητά γιατί ταυτόχρονα τον εμπνέει. Ένας franchisee, παθιασμένος με αυτό που επέλεξε να κάνει, έχει περισσότερο ενέργεια να ασχοληθεί με την επιχείρησή του και συνεπώς επιτυγχάνει καλύτερα αποτελέσματα. Ένας ενθουσιασμένος franchisee είναι περήφανος για αυτό που κάνει, είναι περήφανος για το brand που αντιπροσωπεύει.

Μπορεί να αντέξει τις δεδομένες πιέσεις και τα προβλήματα που δημιουργεί το ευμετάβλητο επιχειρηματικό περιβάλλον, οι συνεχείς κλυδωνισμοί, η ένταση του ανταγωνισμού!

Ανθεκτικότητα

Τις περισσότερες φορές, η ιδέα είναι περισσότερο εύκολη από την πράξη. Πόσες φορές δεν έχουμε ξεκινήσει να ασχολούμαστε με κάτι και να διαπιστώσουμε στην πορεία ότι είναι πιο δύσκολο από ό,τι περιμέναμε. Πρέπει να είστε προετοιμασμένοι λοιπόν, ότι κάθε επιχείρηση μέχρι να στηθεί θέλει συνεχή προσπάθεια, πόρους και κυρίως χρόνο. “Η επιτυχία συνίσταται στο να σηκώνεσαι μια φορά παραπάνω από όσες πέφτεις.” (Oliver Goldsmith, 1730 – 1774, Βρετανός συγγραφέας).

Η εντύπωση που έχουν ορισμένοι δυνητικοί franchisees ότι μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα ηγούνται μιας επιχείρησης με άψογη λειτουργία και με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα, φυσικά και είναι παραπλανητική! Πάντα ήταν, πολύ δε περισσότερο τώρα! Παρά τη συστηματική εκπαίδευση και υποστήριξη που λαμβάνετε από τον franchisor, τα γρήγορα αποτελέσματα κατά πάσα πιθανότητα δε θα έρθουν. Κι αυτό δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σας αγχώνει ούτε να σας απογοητεύει. Είναι λογικό οι καταναλωτές να χρειάζονται χρόνο για να σας γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Με λίγα λόγια απαιτείται κάποιο χρονικό διάστημα για να χτίσετε αναγνωρισιμότητα στην τοπική αγορά και να δημιουργήσετε πιστούς πελάτες. Παράλληλα, χρειάζεται χρόνος για την εκπαίδευση αλλά και την εξοικείωση του προσωπικού σας με τα καθήκοντά τους.  Όχι μόνο σε τεχνικό επίπεδο, αλλά κυρίως σε εκείνες τις δεξιότητες που έχουν να κάνουν με συμπεριφορές, με μοντέλα εξυπηρέτησης και λειτουργίας, με την κουλτούρα του concept! Ειδικά στην περίπτωση που δραστηριοποιείστε για πρώτη φορά στον επιχειρηματικό στίβο, οφείλετε να δώσετε πίστωση χρόνου στον εαυτό σας ώστε να βρείτε τον τρόπο να διοικείτε το προσωπικό σας. Χρειάζεται υπομονή και επιμονή! Ας θυμηθούμε τον  Μανώλη Δουκίδη: Η επιμονή αντιστοιχεί στο «θέλω». Το πείσμα αντιστοιχεί στο «δεν θέλω»”. Τίποτα στον κόσμο δεν έχει επιτευχθεί εν μία νυκτί!

Μην περιμένετε να αποφύγετε στην πορεία σας ως επιχειρηματίας, ως franchisee τις «αναποδιές», τα λάθη, τα στραβοπατήματα και ίσως και τις αποτυχίες -είναι αναπόφευκτες. Είναι μέρος της ίδιας εξίσωσης που συμπεριλαμβάνει και την επιτυχία! Να παραμένετε σε επαγρύπνηση για το απροσδόκητο. Πρέπει να επιμένετε όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Να θυμάστε ότι δεν έχει σημασία το τι συμβαίνει, αλλά πώς αντιμετωπίζετε εσείς αυτό  που συμβαίνει. Αυτό που καθορίζει την επιτυχία σας είναι η ικανότητά σας να στηρίζεστε στα πόδια σας και να ξεπερνάτε δύσκολες καταστάσεις, που όπως προαναφέραμε, είναι πολύ πιθανόν να προκύψουν. “Η αποτυχία δεν είναι θανάσιμη, αλλά η αποτυχία να αλλάξεις μπορεί να είναι.” τόνιζε ο John Wooden, (1910-2010, Αμερικανός προπονητής μπάσκετ).

Θετική προσέγγιση

Να είστε προετοιμασμένοι ότι ως ιδιοκτήτης franchise πλέον, καλείστε να αναλάβετε πολλούς ρόλους και να έχετε διάφορες αρμοδιότητες στην επιχείρησή σας, σχεδιασμός και υλοποίηση προωθητικών ενεργειών, επικοινωνία με προμηθευτές, δουλειά διοικητική, γραφειοκρατικές διαδικασίες, διαχείριση προσωπικού, θέματα συντήρησης και φυσικά τη διοίκηση της επιχείρησης. Μην το ξεχνάτε! Εσείς είστε η επιχείρησή σας!

Προσπαθήστε λοιπόν να παραμείνετε αισιόδοξοι ακόμα κι όταν καλείστε να αντιμετωπίσετε δύσκολες καταστάσεις, κάτι συχνό για στην εποχή μας.  Υπάρχουν κακές μέρες που η αγορά δεν κινείται, δύσκολοι, απαιτητικοί, δύσπιστοι, αναποφάσιστοι πελάτες και φυσικά μπορεί να γίνουν και λάθη. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διατηρείτε την ψυχραιμία σας και τη θετική σας ενέργεια γιατί αυτό επηρεάζει τόσο το προσωπικό, όσο και τους πελάτες σας.  Τι θεωρείτε προτιμότερο και περισσότερο αποτελεσματικό; Να ψάχνετε τρόπους να βελτιώσετε τα πράγματα ή να ψάχνετε εξιλαστήριο θύμα ή κάποιο εξωγενή παράγοντα να αποδώσετε ευθύνες; Η απάντηση είναι αυτονόητη. Μπορούμε να πετάμε πέτρες, να παραπονιόμαστε γι’ αυτές, να σκοντάφτουμε πάνω τους, να σκαρφαλώνουμε πάνω τους ή να χτίζουμε μ’ αυτές.” (William Arthur Ward, 1921-1994, Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας).

Όταν καλείστε να αντιμετωπίσετε και να ξεπεράσετε οποιουδήποτε είδους προβλήματα, θα πρέπει να είστε σε θέση να προσδιορίσετε την αιτία, αλλά ταυτόχρονα να αναλάβετε και την ανάλογη ευθύνη. Τα πράγματα κάποιες φορές μπορεί να πηγαίνουν στραβά. Η καλύτερη μέθοδος αντιμετώπισης είναι να τα δεχθείτε, να μάθετε από αυτά και να πάτε παρακάτω. Αυτό κάνουν όσοι τελικά επιτυγχάνουν! Η ποιότητα της ζωής μας δεν εξαρτάται τόσο από αυτά που μας συμβαίνουν, αλλά περισσότερο από το πώς αντιδρούμε σ’ αυτά που μας συμβαίνουν.” (Anthony Robbins, 1960-, Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας).

Εστιάστε σε ό,τι έχει πραγματική σημασία και αποδίδει

Εφαρμόστε τον κανόνα 80/20.  Αφιερώστε δηλαδή το 80% του χρόνου σας στο 20% των εργασιών που παράγουν τα μεγαλύτερα αποτελέσματα. Ως επιχειρηματίας πλέον και ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης καλείστε να λειτουργήσετε όπως ο μαέστρος μιας ορχήστρας. Για να συνθέσετε και διευθύνετε μια «όμορφη μελωδία», πρέπει να επικεντρωθείτε στο μάρκετινγκ, στις πωλήσεις, να παρέχετε εξαιρετικές υπηρεσίες, να φροντίζετε τους πελάτες σας, να εμπνέετε την ομάδα σας και να παρακολουθείτε εάν τηρούν τους κανόνες και τα πρότυπα που έχει ορίσει ο franchisor, συστήματα που όπως έχουμε αναφέρει αρκετές φορές έχουν αποδειχθεί επιτυχημένα.  Ο Peter Drucker (1909–2005, Αυστριακός γκουρού του management) τόνιζε: Να επικεντρώνεστε σε λίγες βασικές επιχειρησιακές περιοχές. Να κάνετε τα πρώτα πράγματα πρώτα και ένα πράγμα κάθε φορά”.

Εύκολα -ίσως και να βολεύει κάποιες φορές- μπορεί να εγκλωβιστείτε μέσα στην καθημερινότητα, στη γραφειοκρατία και τις εργασίες ρουτίνας, κάτι που όμως δεν είναι πιθανό να σας αποφέρει χρήματα, αντιθέτως μάλιστα μπορεί να σας κοστίσει αρκετά στην περίπτωση που κάτι πάει λάθος. Είναι προτιμότερο να αναθέσετε αυτές τις εργασίες σε κάποιον άλλον. Για να αναπτυχθεί η επιχείρησή σας στα πλαίσια ενός δικτύου Franchise  -και μάλιστα σε περιόδους έντονων αλλαγών και κρίσης- πρέπει να βρίσκεστε στην πρώτη γραμμή, στις πωλήσεις, στην εξυπηρέτηση, σε κάθε τι τελικά που προσφέρει προστιθέμενη αξία στον πελάτη -και στον franchisor ή σωστότερα στο δίκτυο συνολικά- κι όχι στο back office.

Για να διοικήσετε με αποτελεσματικό τρόπο την επιχείρηση σας, πρέπει να ελέγχετε τα πάντα και όχι να κάνετε τα πάντα.

Μοιράστε αρμοδιότητες στην ομάδα σας, τονίζοντάς τους ότι φέρουν και την ανάλογη ευθύνη για ότι τους έχει ανατεθεί και  έχουν αναλάβει. Να παρακολουθείτε τα πάντα και κυρίως αυτά που έχουν επίπτωση στις πωλήσεις, στην πιστότητα των πελατών καθώς και στους κρίσιμους παράγοντες κόστους. Την κάθε πτυχή και κρίσιμη λειτουργία της επιχείρησής σας. Και φυσικά μην κάνετε εκπτώσεις στη ποιότητα των υπηρεσιών σας. Διατηρήστε ψηλά τα standards και επικεντρωθείτε μόνο σε ό,τι μπορείτε εσείς και η ομάδα σας να παρέχετε με το καλύτερο δυνατό τρόπο. Μην προσδοκάτε αποτελέσματα από ό,τι δεν είστε σε θέση να ελέγξετε και δεν είναι σημαντικό. Αν θέλεις να κάνεις σωστή χρήση του χρόνου, πρέπει να ξέρεις ποιο είναι αυτό που είναι το πιο σημαντικό και να του αφιερώσεις όλο το χρόνο σου. (Lee Iacocca, 1924-, Αμερικανός manager)

Ακολουθήστε το σύστημα

Φαίνεται πραγματικά αυτονόητο, αλλά οφείλουμε να τονίσουμε ότι πρέπει να ακολουθήσετε επακριβώς το σύστημα franchise που επιλέξατε και τους κανόνες του. Το σύστημα franchise για το οποίο έχετε ήδη επενδύσει, το σύστημα, το concept πάνω στο οποίο βασίζετε την επιτυχία σας. Σκεφτείτε: Θα πληρώνατε ενοίκιο για ένα χώρο τον οποίο δεν θα χρησιμοποιούσατε; Ένας franchisee, «νοικιάζει» ένα σύστημα το οποίο έχει αποδειχθεί, όπως έχουμε προαναφέρει, επιτυχές και αποτελεσματικό. Επενδύστε το χρόνο σας σε έρευνες, αμφισβητήσεις, προβληματισμούς, διασταυρώσεις στοιχείων πριν οριστικοποιήσετε τη σύμβαση Franchise. Όταν πλέον έχετε αποφασίσει, υπογράψει και επενδύσει τότε η μοναδική προτεραιότητα είναι η δράση, η εφαρμογή του συστήματος Franchise, η κατανόηση των διακριτών ρόλων franchisee και franchisor και φυσικά όλη αυτή η προετοιμασία, η έρευνα θα πρέπει να μετεξελιχθεί σε εμπιστοσύνη πάνω στην οποία θα θεμελιωθεί η επιτυχία σας ως franchisee, ως νέος επιχειρηματίας. “Η εμπιστοσύνη είναι το λιπαντικό που κάνει τους Οργανισμούς να δουλεύουν.” (Warren Bennis 1925-, Αμερικανός γκουρού management).

Άλλοι, πριν από εσάς, έχουν δοκιμάσει και έχουν καταλήξει στην αποτελεσματικότερη μέθοδο και στις πλέον κατάλληλες πρακτικές για τις υπηρεσίες που παρέχετε.  Έχετε επενδύσει σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα, έχετε αποκομίσει γνώση, έχετε διδαχθεί από τα λάθη των άλλων κι όλα αυτά χωρίς να έχετε κάνει εσείς ο ίδιος τίποτα! Δεν είναι άδικο να αγνοήσετε τη σιγουριά που σας προσφέρουν δοκιμασμένες μέθοδοι και να προβείτε σε πειραματισμούς και λανθασμένες κινήσεις, που θα σας κοστίσουν και μάλιστα σε καιρούς που η παραμικρή αστοχία κοστίζει σημαντικά; Σίγουρα ναι..“Η πειθαρχία είναι η γέφυρα μεταξύ στόχου και επίτευξης του στόχου.” (Jim Rohn, 1930-2009, Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας”

Να έχετε κατά νου, ότι ένας franchisee έχει περιορισμούς σχετικά με τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει. Πρέπει, όπως προαναφέραμε, να ακολουθείτε την  επιτυχημένη συνταγή. Εάν δεν έχετε διάθεση να κινείστε μέσα σε κάποια προδιαγεγραμμένα όρια, τότε δεν μπορείτε -και δεν πρέπει- να γίνετε franchisee.

Οι επιτυχημένοι franchisees είναι εκείνοι που δεν αποκλίνουν από τις πρακτικές που έχουν καθοριστεί. Επικεντρωθείτε στο να κάνετε πράξη αυτές τις πρακτικές που έχουν αποδειχθεί επιτυχημένες και μην χάνετε ενέργεια στο να ψάχνετε τρόπους να τις αλλάξετε, πόσο μάλλον στα πρώτα χρόνια που δεν γνωρίζετε το σύστημα, την αγορά, τον ανταγωνισμό, τον κλάδο, τις διεθνείς τάσεις κοκ. Με λίγα λόγια, ακολουθείστε την συνταγή. Είναι καλό να ψάχνουμε τρόπους να βελτιώσουμε τις ήδη υπάρχουσες διαδικασίες κι αυτό είναι κάτι που μπορεί να βασιστεί πάνω σε ιδέες τόσο του franchisor, όσο και των franchisee. Μην ξεχνάτε όμως: Δεν πρόκειται να ανακαλύψετε τον τροχό από την αρχή!  Δεν θα σχεδιάσετε το franchise από την αρχή, θα βελτιώσετε απλά ένα ήδη υπάρχον ολοκληρωμένο σύστημα. Κάνε ό,τι καλύτερο μπορείς μέχρι να μάθεις. Μετά όταν μάθεις καλύτερα, καν’ το καλύτερα.” (Maya Angelou, 1928-, Αφροαμερικανίδα ποιήτρια & συγγραφέας)

Αναζητάτε συνεχώς βελτίωση

Ένα franchise συγκροτείται από  μια κλειστή ομάδα -μια ομάδα, τα μέλη της οποίας μετέχουν σε ένα δίκτυο και κατέχουν την ίδια ακριβώς επιχείρηση.  Όντας franchisee, είσαι μέλος μιας ομάδας που μοιράζεστε το ίδιο brand, παρέχετε τις ίδιες υπηρεσίες, πουλάτε τα ίδια προϊόντα και ακολουθείτε ακριβώς τους ίδιους κανόνες λειτουργίας στις επιχειρήσεις σας. Παρόλα αυτά, δεν επιτυγχάνετε όλοι τα ίδια αποτελέσματα. Ανταλλάσσοντας απόψεις και εμπειρίες με τους υπολοίπους franchisees, θα είστε σε θέση να κατανοήσετε τι κάνετε καλά και τι χρειάζεται να βελτιώσετε. Μάλιστα, έχετε την ευκαιρία να συνομιλείτε και να μαθαίνετε συνεχώς από εκείνους τους franchisees, που είναι καλύτεροι από εσάς σε τομείς που εσείς θέλετε να βελτιωθείτε, προσδιορίζοντας τον τρόπο που θα επιτύχετε τον σκοπό σας. Αντίστοιχα οφέλη αποκομίζουν βέβαια κι οι άλλοι από εσάς. Η συστηματική ανάλυση και αναγνώριση των δυνατών και των αδύνατών μας σημείων είναι ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. “Να είσαι υπομονετικός με τον εαυτό σου.  Η αυτοβελτίωση είναι ευαίσθητη, είναι άγιο χώμα. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη επένδυση.” (Stephen Covey, 1932-2012).

Μερικοί από τους πιο επιτυχημένους franchisees που έχω συναντήσει είναι εκείνοι που συνεχώς αναζητούν βέλτιστες πρακτικές. Καλό θα ήταν να επανεξετάζετε και να επαναπροσδιορίζετε -εάν χρειαστεί- τακτικά τους στόχους σας λαμβάνοντας υπόψη την απόδοση της επιχείρησή σας συγκριτικά με τα KPIs που έχει θέσει ο franchisor. Προσδιορίστε τα σημεία που χρειάζεστε βελτίωση και αναζητείστε τους franchisees που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν σε αυτό. Αφιερώστε χρόνο ανά τακτά χρονικά διαστήματα και συνομιλήστε με τους κορυφαίους franchisees του δικτύου σας.

Έχετε μια προσωπική / επαγγελματική κατεύθυνση

Οι ικανοί ηγέτες κάνουν τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι είναι στην καρδιά των γεγονότων, όχι στην περιφέρεια.” (Warren Bennis)

Οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα απασχολούν λιγότερα από τρία άτομα κι αυτό όχι μόνο λόγω δομής της ελληνικής οικονομίας, αλλά και γιατί μια ολιγομελής ομάδα που συνεργάζεται καθημερινά είναι περισσότερο εύκολο να δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς. Αυτό που πρέπει να προσέξετε είναι ότι ενώ χρειάζεται να είστε φιλικοί με την ομάδα σας, δεν είναι σωστό να γίνετε φίλοι μαζί τους. Είναι μια λεπτή γραμμή και οφείλετε να είστε προσεκτικοί. Οι εργαζόμενοι θα έχουν τις δικές τους αρμοδιότητες, τη δική τους agenda, κι όχι απαραίτητα ίδια με τη δική σας. “Η συμπεριφορά των ανθρώπων γίνεται κατανοητή, αν λάβουμε υπόψη τους σκοπούς, τις ανάγκες και τα κίνητρά τους.” (Thomas Mann, 1875-1955,  Νόμπελ 1929]

Να θυμάστε πάντα, ότι πρόκειται για την δική σας επιχείρησή και εσείς είστε εκείνος που θα λάβετε όλα τα μέτρα για να λειτουργεί σωστά και αποδοτικά. Προστατέψτε την «ζωή της»,  γιατί έτσι εξασφαλίζετε και τη δική σας. Η πλειονότητα των επιτυχημένων franchisees έχει ως κοινό σημείο την ικανότητα να οικοδομεί μια επιτυχημένη ομάδα. Οικοδομήστε -πάντα στα πλαίσια του franchise- τη δική σας ομάδα, επενδύοντας σε ένα πλέγμα σχέσεων που ενθαρρύνει πρωτοβουλίες σεβόμενο σύστημα, διαδικασίες και κανόνες, αναγνωρίζει και επιβραβεύει τη συμβολή ενός εκάστου στην επίτευξη του κοινού στόχου, που είναι απλά το μέσο για την επίτευξη των προσωπικών στόχων. “Δεν μπορεί να γίνει μεγάλος ηγέτης αυτός που θέλει να τα κάνει όλα μόνος του ή που θέλει να παίρνει μόνος του όλον τον έπαινο και το όφελος.” (Dale Carnegie, 1888-1955)

Να είστε ρεαλιστές

Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι καιροί είναι απρόβλεπτοι, το ανταγωνιστικό πεδίο μεταβάλλεται και ο καθορισμός στόχων είναι ιδιαίτερα επίπονη διαδικασία. Όμως εάν θέτετε ρεαλιστικούς στόχους από την αρχή τότε η πιθανότητα αποτυχίας είναι σαφώς μειωμένη. Από την εμπειρία μας, οι franchisees συχνά έχουν μη ρεαλιστικές, μαξιμαλιστικές προσδοκίες και βασικός λόγος είναι ότι πιστεύουν -λανθασμένα-  ότι ο franchisor είναι αυτός που θα «στήσει» την επιχείρηση κι όχι οι ίδιοι. Οι franchisees κάτω από την επιρροή του αρχικού ενθουσιασμού τους για την επιλογή τους, προβάλουν στη δική τους περιοχή τα βέλτιστα αποτελέσματα του δικτύου, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα τους προσωπικούς πόρους που θα απαιτηθούν. Αποτέλεσμα, η μεγιστοποίηση αποκλίσεων μεταξύ προσδοκώμενου αποτελέσματος και πραγματικότητας και μάλιστα με οδυνηρές σε πολλές περιπτώσεις συνέπειες και για τους ίδιους αλλά και για το δίκτυο.  Ο Daniel Patrick Moynihan,  (1927-2003, Αμερικανός Γερουσιαστής) σχολίαζε: Όλοι έχουν δικαίωμα να έχουν τη δική τους γνώμη, αλλά όχι τα δικά τους δεδομένα.”

Αφού λοιπόν ολοκληρώσετε την ερευνά σας και πριν αποφασίσετε να συνεργαστείτε με μια αλυσίδα franchise, θα πρέπει να έχετε συζητήσει διεξοδικά και με τον franchisor και με υφιστάμενους Franchisees και να διαπιστώσετε εάν οι προσδοκίες σας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Όταν έχει προηγηθεί μια τέτοια συζήτηση, είναι λιγότερο πιθανό να προκύψουν διαφωνίες και παρεξηγήσεις στην πορεία της συνεργασίας. “Ο πιο αξιόπιστος τρόπος για να προβλέψεις το μέλλον, είναι να κατανοήσεις τι γίνεται στο παρόν.” (John Naisbitt, 1929 - , Αμερικανός συγγραφέας & μελλοντολόγος)

Κατανοήστε την οικονομική διάσταση της επιχείρησης και τους παράγοντες που την καθορίζουν

Θα ακούσετε πολλές διαφορετικές απόψεις σχετικά με τους οικονομικούς πόρους που θα χρειαστείτε να επενδύσετε για να λειτουργήσετε ένα franchise. Διαφορετικά ποσά θα διαβάσετε στα ενημερωτικά φυλλάδια, σημαντικά μεγαλύτερα ποσά θα σας αναφέρει ο Franchisor, ακόμη μεγαλύτερα οι υφιστάμενοι franchisees.  Και όλα έχουν πραγματική βάση. Στους ενημερωτικούς φακέλους franchise δεν συμπεριλαμβάνονται συνήθως κόστη όπως η διαμόρφωση του χώρου -μια και ποικίλει ανάλογα την κατάστασή του- οι δαπάνες ίδρυσης της επιχείρησης, αδειοδότησης του καταστήματος, οι δαπάνες της κατασκευαστικής περιόδου κοκ.  Επίσης στις συζητήσεις με τους franchisor δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο, ποιες είναι οι πραγματικές απαιτήσεις σε επίπεδο κεφαλαίου κίνησης και τι επίδραση έχει η εποχικότητα και μάλιστα ανά περιοχή ή και ποιες οι ανάγκες για πρόσθετες επενδύσεις π.χ. σε εμπόρευμα τις επόμενες σαιζόν κοκ. Είναι προφανές λοιπόν, ότι θα χρειαστείτε κάποιο συγκεκριμένο κεφάλαιο -ανάλογα με το concept, την περιοχή και την χρονική περίοδο που θα επιλέξετε- για να ξεκινήσετε την επιχείρησή σας. Έχετε κατά νου επίσης ότι απαιτείται κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να επιτύχετε το νεκρό σημείο και να αρχίσετε να έχετε θετική ρευστότητα, οπότε πρέπει να εξασφαλίσετε ότι μπορείτε να αντεπεξέλθετε στις τρέχουσες υποχρεώσεις σας, τόσο ως επιχείρηση όσο και ως οικογένεια. Ελάχιστες επιχειρήσεις αποδίδουν καρπούς από τους πρώτους μήνες λειτουργίας και κυρίως ρευστότητα! Ως διοίκηση, ως επιχειρηματίας τη σχέση πραγματικής συνολικής επένδυσης και απόδοσης θα πρέπει να τη θέτετε στην κορυφή των ιεραρχήσεών σας και των κριτηρίων λήψης των όποιων αποφάσεών σας. Το κύρος, η ελκυστικότητα ή η αναγνωρισιμότητα είναι σημαντικά αλλά έπονται στις προτεραιότητές σας ως επιχειρηματίας, ως Franchisee! Η διοίκηση, σε κάθε απόφαση και κάθε δράση πρέπει να λογαριάζει πρώτα απ’ όλα την οικονομική απόδοση. Ο μόνος τρόπος για να δικαιώσει την ύπαρξή της και την εξουσία της είναι τα οικονομικά αποτελέσματα που πετυχαίνει.” Peter Drucker.

Ξεκινώντας την επιχείρησή σας, χρειάζεται να θέσετε τρία κομβικά – χρονικά σημεία αναφοράς, θέτοντας ανάλογους στόχους στο καθένα. Αυτοί οι «στόχοι» θα καθορίζουν το πόσα χρήματα θα πρέπει να κερδίζετε καθώς και τη χρονική στιγμή που θα πρέπει να τα κερδίζετε.

Χρονικό σημείο No.1 Το χρονικό σημείο στο οποίο η επιχείρηση θα αποφέρει έσοδα που θα καλύπτουν το κόστος λειτουργίας της, όχι όμως και το δικό σας μισθό.

Χρονικό σημείο No.2 Το χρονικό σημείο κατά το οποίο τα έσοδα της επιχείρησης θα καλύπτουν τόσο τα κόστη λειτουργίας, όσο και το δικό σας βασικό μισθό.

Χρονικό σημείο No.3 Το χρονικό σημείο κατά το οποίο τα έσοδα της επιχείρησης θα καλύπτουν τα κόστη λειτουργίας, τη δική σας αμοιβή (όχι απλά το βασικό μισθό), ενώ ταυτόχρονα τώρα θα μπορείτε να κάνετε απόσβεση ενός μέρους του αρχικού κεφαλαίου που επενδύσατε.

Έχοντας θέσει αυτούς τους στόχους, θα είστε σε θέση να κατανοήσετε καλύτερα τον χρόνο που χρειάζεται η επιχείρηση για να «τρέξει» και να αποφέρει στην πορεία το «πολυπόθητο» κέρδος. Επιπλέον, αυτή η διαδικασία σας κάνει περισσότερο πειθαρχημένους. Δεν θα λαμβάνετε -και θα το γνωρίζετε- το μισθό σας, μέχρι να φτάσετε στο κατάλληλο χρονικό σημείο.

Αντλώντας χρήματα από την επιχείρηση, νωρίτερα από το επιτρεπόμενο χρονικό σημείο, θα προκαλέσετε εσείς ο ίδιος πρόβλημα στην επιχείρησή σας. Franchisees που στο παρελθόν δεν είχαν καμία άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα, χρησιμοποίησαν τα έσοδα της επιχείρησής τους -νωρίτερα από το επιτρεπτό σημείο- για να καλύψουν προσωπικά τους έξοδα, αγνοώντας αυτόν τον κίνδυνο. Σε αυτή τη φάση, τα χρήματα αυτά, όπως προαναφέραμε, ΔΕΝ πρέπει να τα χρησιμοποιήσετε αλλά να τα επανεπενδύσετε στην επιχείρησή σας. Τα Έσοδα αυτά ΔΕΝ είναι ακόμα κέρδος. Κατανοήστε πόσα χρήματα χρειάζεται η επιχείρησή σας και πότε. Αν δεν μπορείτε τότε απευθυνθείτε σε ειδικούς συμβούλους που μπορούν να σας βοηθήσουν.

Κατανοείστε τους ρόλους,  ποιος τελικά  κάνει τι

Παρά το γεγονός ότι ένα brand έχει αναγνωρισιμότητα, ένα επιτυχημένο μοντέλο λειτουργίας αλλά και δοκιμασμένες πρακτικές marketing που ήδη έχουν υιοθετηθεί,  δεν είναι αποκλειστικά υπεύθυνο, δεν επαρκεί από μόνο του για την επίτευξη της δικής σας επιτυχίας. Επενδύοντας σε ένα franchise, επενδύετε σε ένα αναγνωρίσιμο brand, σε συγκεκριμένα και δοκιμασμένα συστήματα, σε συγκεκριμένες διαδικασίες. Στην πραγματικότητα όμως, εσείς είστε αυτός που θα είστε υπεύθυνος για τη λειτουργία της επιχείρησης σε καθημερινή βάση. Αυτό δεν θα το κάνει ο franchisor για εσάς. Είναι σαν να έχετε στα χέρια σας – μετά από μια συστηματική εκπαίδευση- μια εργαλειοθήκη και ένα αναλυτικό εγχειρίδιο. Τι πρέπει να κάνετε; Μελετήστε τις οδηγίες, χαράξτε το πλάνο δουλειάς σας, συνδέστε το έργο με τα δικά σας θέλω, ανοίξτε την εργαλειοθήκη,  βάλτε τα γάντια σας και χρησιμοποιήστε τα εργαλεία που σας δίνουν! Μην περιμένετε να λειτουργήσουν όλα μόνα τους. Αυτό δεν γίνεται πότε!

Όπως προαναφέραμε, είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι ο franchisor δεν μπορεί να σας εξασφαλίσει την δική σας επιτυχία. Πρόκειται για μια συνεργασία, που κάθε μέρος έχει τις δικές του ευθύνες, τους δικούς του διακριτούς ρόλους και προτεραιότητες. Ξεκαθαρίστε και κατανοήστε τις δικές σας υποχρεώσεις, καθώς και αυτές του franchisor. Kαι οι δύο πλευρές, όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, έχετε κοινό στόχο. Την επιτυχία της επιχείρησης! Η υγιής συνεργασία θα σας αποφέρει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα!

Επιδιώξτε να έχετε την οικογένεια και τους φίλους δίπλα σας

Να έχετε κατά νου ότι θα χρειαστείτε τη βοήθεια και τη στήριξη των φίλων και της οικογένειάς σας στα πρώτα -και όχι μόνο-  βήματα της επιχείρησης. Είναι σημαντικό η οικογένειά σας να πιστεύει στο νέο σας εγχείρημα και να σας στηρίζει ενεργά, είτε παρέχοντας προσωπική εργασία στην επιχείρηση, είτε αναλαμβάνοντας περισσότερες αρμοδιότητες στο σπίτι. Είτε -ακόμα πιο σημαντικό- στηρίζοντάς σας στις δυσκολίες που σίγουρα θα αντιμετωπίσετε. Η απουσία αυτής της βοήθειας θα είναι σίγουρα ιδιαίτερα επιζήμια για την επιχείρησή σας. Εμπλέξτε από τα πρώτα βήματα της έρευνας σας, στην διαδικασία επιλογής τους ανθρώπους σας. Η απόφαση είναι σίγουρα δική σας, αλλά θα χρειαστείτε συνοδοιπόρους. Ένθερμους υποστηρικτές! Και τούτο δεν γίνεται στη μέση της διαδρομής…

Πόσο ψηλά είστε έτοιμος να πετάξετε;

Κανείς δεν λέει ότι η δημιουργία μιας επιτυχημένης επιχείρησης είναι εύκολη υπόθεση, αν ήταν, ο καθένας θα μπορούσε να το κάνει. Επενδύοντας όμως σε ένα franchise -που έχετε επιλέξει με μεγάλη επιμέλεια και συστηματική έρευνα- προσφέρετε στον εαυτό σας μια μοναδική ευκαιρία με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας. Ξεκινώντας έχετε στη διάθεσή σας ένα αναγνωρίσιμο σήμα, αποδεδειγμένες επιτυχημένες πρακτικές και συστήματα, υποστήριξη, ειδικούς να συζητήσετε ζητήματα που ενδεχομένως προκύψουν ή και νέες ιδέες που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα ήδη υπάρχοντα συστήματα. κ.ο.κ.

Όμως τίποτα δεν χαρίζεται! Απαιτείται δέσμευση και κυρίως συνεχή προσπάθεια για περισσότερη αποτελεσματικότητα. “Αν θέλεις να αυξήσεις την ποσότητα των ανταμοιβών σου, πρέπει πρώτα να αυξήσεις την ποσότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών σου.” (Bryan Tracy, 1944-, Καναδός συγγραφέας Αυτοβοήθειας).

Όλοι οι franchisees λοιπόν, ξεκινούν με αυτήν την εργαλειοθήκη στα χέρια τους. Κάποιοι τη χρησιμοποιούν καλύτερα από τους άλλους. Παρατηρώντας προσεκτικά, αναλύοντας τι  διαφοροποιεί τους μεν από τους δε, προσδιορίζοντας τους παράγοντες που καθορίζουν αυτήν την επιτυχία, θα είστε σε θέση να γνωρίζετε τι είναι αυτό που πρέπει να κάνετε.

Επενδύσατε σε ένα franchise.  Γνωρίζετε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες. Τώρα πρέπει να στηριχτείτε στην δική σας αξία να κεφαλαιοποιήσετε γνώσεις, εμπειρίες και ταυτόχρονα  να ακολουθήσετε, να παραδειγματιστείτε από τις βέλτιστες πρακτικές στα πλαίσια του συστήματος Franchise που μπορούν και ξεχωρίζουν.  Είναι η βασική συνταγή   για να πετύχετε  και εσείς τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα, για την επιτυχία! Το χρωστάτε στον εαυτό σας και στους στόχους σας!

Επιτυχία είναι η προσωπική αξία πολλαπλασιασμένη από τις περιστάσεις. (Alfred Capus, 1858-1922)

Related Posts with Thumbnails

To σχόλιό σας

Σημείωση: Τα σχόλια δημοσιεύονται μόνο μετά από έγκριση.

Αρχειο δημοσιευσεων

Φωτογραφιες του Franchise Blog

  • 5asec Μαρούσι
  • kem omilia 2010
  • money show 2009
  • ΚΕΜ 2010 Ομιλία κ Π Ρουσόπουλου
  • ομιλία Παναγιώτη Ρουσόπουλου για αποτελεσματική διαχείριση 2008
  • Παρουσίαση Ελληνικής Αγοράς στην έκθεση Franchise στο Παρίσι 2008
  • KRAFT
  • imerida TITANIA

Με μια ματιά

Εγγραφειτε στο Franchise Blog

Εγγραφείτε στο Franchise Blog ώστε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τις τελευταίες δημοσιεύσεις.

Τελευταία Νέα του Franchise