Home » Ο ρόλος των managers σε ένα δίκτυο franchise

Ο ρόλος των managers σε ένα δίκτυο franchise

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

Από την πρώτη στιγμή της κρίσης, εδώ και δύο χρόνια, ένα από τα κυρίαρχα θέματα που θέσαμε από αυτήν τη στήλη, είναι το ειδικό –αυξανόμενο- βάρος που είχαν, έχουν και θα συνεχίσουν να έχουν τα στελέχη σε ένα δίκτυο franchise.

Ο ρόλος των managers σε ένα δίκτυο franchise είναι πιο καθοριστικός από ποτέ. Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για τις επιδόσεις των managers σε ένα δίκτυο franchise, τις προτεραιότητες που θέτουν και την ιδιαιτερότητα του ρόλου τους, καθώς σε αυτήν την εποχή ο ρόλος της διοίκησης ενός δικτύου καθορίζει την πορεία, το μέλλον έναν ευρύτερου χώρου πέρα από αυτόν του franchisor, καθορίζει δηλαδή την τύχη των franchisees, των συνεργατών, των υπαλλήλων αλλά  και των προμηθευτών.

Μιλήσαμε για τη σπουδαιότητα, ίσως όμως δε δώσαμε ποτέ βάρος στα καθήκοντα. Ποια είναι τα ιδιαίτερα καθήκοντα των managers σε ένα δίκτυο franchise;

Αφορμή γι’ αυτήν την παρέμβαση μου έδωσε η είδηση του θανάτου του καθηγητή Coimbatore Krishnarao Prahalad.

Ο συγγραφέας του βιβλίου «Το μέλλον του ανταγωνισμού», και της ανάλυσης που αναδείκνυε τον πελάτη-εσωτερικό ή εξωτερικό- ως  συνδημιουργό μοναδικής αξίας για κάθε επιχείρηση, ήταν πάντα ένας από τους οδηγούς μας, καθώς οι θέσεις του τροφοδοτούσαν τις απόψεις, τις ιδέες και τους προβληματισμούς για το πώς μπορεί να αναδειχτεί ένα δίκτυο franchise σε αποτελεσματικό εργαλείο δημιουργίας πλούτου και ευημερίας προς όφελος ατόμων, επιχειρήσεων και της κοινωνίας.

Σε μία σειρά σεμινάρια σε στελέχη δικτύων πάντα συζητούσαμε τις ιδέες του Prahaland για το πώς μπορούμε να μετασχηματίσουμε σε συνδημιουργό αξίας τα μέλη του δικτύου, τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς πελάτες και πώς ένα δίκτυο μπορεί να υπερβεί τον ανταγωνισμό, να υπερβεί την κρίση μέσα από ένα διαφορετικό μοντέλο επιχειρησιακής λειτουργίας.

Μοιραζόμαστε με τους συμμετέχοντες τις απόψεις του Prahaland και τις αντιλήψεις του για το πώς θα μπορούσαν να γίνουν υπεύθυνοι managers. Τους επισημάναμε το γεγονός ότι δεν αρκεί να αποκτήσεις ένα καλό εισόδημα, ένα καλό κοινωνικό προφίλ ή και επιρροή και επίσης τονίζαμε, ότι οι managers σε ένα δίκτυο franchise πρέπει να θυμούνται ότι είναι θεματοφύλακες ενός από τα πιο ισχυρά επιχειρηματικά μοντέλα ανάπτυξης, του franchising. Και επίσης, ότι πρέπει να κρατούν ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο και κυρίως τις αρχές του υπεύθυνου franchise, όπως το έχουμε ορίσει όλα αυτά τα χρόνια.

Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν, έχουν εμπνευστεί από τον Prahaland, με απώτερο σκοπό να δοθούν ως κίνητρο στα στελέχη που επανεξετάζουν τις αξίες τους, πριν βυθιστούν στην καθημερινή τους ρουτίνα:

1. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να κατανοήσουν τη σημασία της «ασυμφωνίας». Ένας ηγέτης δικτύου franchise έχει να κάνει με την αλλαγή, την ελπίδα και το μέλλον, όχι μόνο της δικής του εταιρείας, αλλά του δικτύου ως σύνολο. Οι ηγέτες πρέπει να τολμούν να εισέρχονται μέσα σε άβατες περιοχές, να σκέφονται έξω από τα καθημερινά, έξω από τα προκαθορισμένα, έτσι ώστε να είναι ικανοί να χειριστούν την αμφισβήτηση, τη μοναξιά και κυρίως ένα αβέβαιο μέλλον και ένα περιβάλλον που διαρκώς μεταβάλλεται.

2. Θα πρέπει να προσαρμόσουν στα καθήκοντά τους, να μαθαίνουν και να εξελίσσουν τον εαυτό τους. Οι ηγέτες πρέπει να επενδύουν στον εαυτό τους. Αν δεν είναι μορφωμένοι δε μπορούν να διδάξουν τους απαίδευτους, αν δεν είναι άρρωστοι δε μπορούν να φροντίσουν τους αρρώστους, αν δεν είναι φτωχοί δε μπορούν να βοηθήσουν τους φτωχούς. Ο ηγέτης, λοιπόν, θα πρέπει να επενδύσει στον εαυτό του για να μπορεί να στηρίξει τους γύρω του.

3. Πρέπει να αναπτύξουν την ικανότητα να βάζουν τη δική τους πινελιά στις διάφορες αντιλήψεις. Μέσα στη μακροχρόνια πορεία τους θα γευτούν και την επιτυχία και την αποτυχία. Η ταπεινοφροσύνη στην επιτυχία και το κουράγιο στην αποτυχία αποτελούν την εγγύηση για έναν καλό ηγέτη.

4. Να προετοιμαστούν να επενδύσουν για να αξιοποιήσουν τους άλλους ανθρώπους, τα στελέχη τους, τους franchisees, τους προμηθευτές. Να είναι γενναιόδωροι στο να βοηθούν τους συναδέλφους τους και να κατανοούν όλες τις δυνατότητες και ιδιαίτερα σε ένα πολυκάναλο σχήμα, με πολλαπλούς εσωτερικούς και εξωτερικούς πελάτες, όπως προανέφερα. Η ικανότητα αυτή αναδεικνύεται μακροχρόνια πηγή ισχύος, σύγκλισης και ευθυγράμμισης.

5. Πρέπει να επιμένουν να μαθαίνουν πράγματα σε εκείνους, που δεν είναι τόσο τυχεροί ή προνομιούχοι, ώστε να έχουν όλες τις πληροφορίες και όλες τις γνώσεις που αυτοί, είτε λόγω της θέσης τους είτε λόγω της προϋπηρεσίας τους, έχουν αποκτήσει. Οι καλοί ηγέτες πρέπει να έχουν ουσιαστική συνεισφορά, ακόμα κι όταν αυτό είναι δύσκολο. Οι περισσότερες κοινωνίες αντιμετώπισαν κάτι το διαφορετικό είτε αποκρούοντάς το, είτε εξαλείφοντάς το. Λίγοι είναι εκείνοι που αποδέχονται όσους δεν είναι όμοιοι με αυτούς.

6. Στο χώρο του franchise, σε μία χώρα όπου το επιχειρείν είναι τόσο δύσκολο που αν θέλεις να είσαι αποτελεσματικός, μερικές φορές πρέπει να κινηθείς στο όριο του νόμιμου ή του μη νόμιμου, πρέπει να επιβάλλουμε τις νόμιμες οδούς. Πρέπει να «χτίσουμε», να «οικοδομήσουμε» τη δικαιοσύνη και να μην αφήσουμε να μας «εκπαιδεύσουν» οι συνήθειες του χθες. Επιπλέον, μέσα στο ίδιο το δίκτυο πρέπει να είμαστε δίκαιοι. Οι άνθρωποι, οι franchisees, τα στελέχη έχουν την ανάγκη της δικαιοσύνης και όχι να τους κάνουν χάρες. Θέλουν να τους ακούν. Πολλές φορές δεν τους νοιάζει, αν οι αποφάσεις συμβαδίζουν με τις δικές τους, αλλά αν οι διαδικασίες είναι νόμιμες και διαφανείς.

7. Να κατανοήσουν πόσο σημαντική είναι η αφοσίωση στο δίκτυο, στον οργανισμό, στην κοινωνία, στο κοινωνικό σύνολο και πάνω απ’ όλα στην οικογένεια. Οι περισσότεροι στόχοι δε θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθούν χωρίς τη βοήθεια της ευρείας οικογένειας που αποτελεί ένα δίκτυο franchise.

8. Πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για τις συνέπειες, καθώς επίσης για τις διαδικασίες και τους ανθρώπους που εργάζονται μαζί. Οι τρόποι που επιτυγχάνουν τους στόχους τους, θα διαμορφώσουν και το είδος των στελεχών στα οποία θα εξελιχθούν.

9. Να θυμούνται ότι ανήκουν στους προνομιούχους. Το να δουλεύεις σε ένα δίκτυο franchise, είναι ένα μεγάλο προνόμιο. Αυτή είναι η δύναμή τους, αλλά επίσης και ο «σταυρός» που πρέπει να κουβαλούν. Πρέπει να εξισορροπήσουν το επίτευγμα με συμπόνια και τη μάθηση με κατανόηση. Να γνωρίζουν ότι θα κριθούν με βάση τις πράξεις, το πόσο αποτελεσματική είναι η δράση τους και όχι για τα λόγια και το πώς χειρίζονται τις σχέσεις μέσα στο δίκτυο. Δεν έχει σημασία τι δηλώνουν, αλλά τι πράττουν μέσα σε ένα δίκτυο. Επίσης, οι πράξεις τους πρέπει να εκδηλώνουν παράλληλα συμπάθεια και φροντίδα προς τους άλλους ανθρώπους και κυρίως τώρα, σε περιόδους κρίσης, και για τους franchisees και για τους προμηθευτές. Το κύριο κεφάλαιο είναι οι άνθρωποι ενός δικτύου.

10. Να είναι απόλυτα συνειδητοποιημένοι για το ρόλο που παίζουν. Να νοιάζονται για τα προβλήματα όλων. Να αποδέχονται τις ιδιαιτερότητες αποφεύγοντας το ρόλο του «θεού» του δικτύου. Η ηγεσία εμπεριέχει την αυτογνωσία και το να αναγνωρίζουμε τα λάθη μας σε ένα δίκτυο. Το να αναπτύσσουμε τη σεμνότητα, την ταπεινότητα και την ανθρωπιά είναι στοιχεία που οικοδομούν εκείνη τη γέφυρα που θα μας βγάλει από τη σημερινή κρίση και «χτίζουν» το δρόμο του αύριο.

Ίσως σε περιόδους κρίσης να φαίνεται ότι η επιμονή σε θέματα επιχειρηματικής κουλτούρας, ήθους και μοντέλου ηγεσίας σαν περιττή πολυτέλεια.

Η άποψή μας είναι απόλυτα διαφορετική.

Σε περιόδους κρίσης πρέπει να δεσμεύεις, να συσπειρώνεις, να έχεις ξεκάθαρη στρατηγική και αυτό απαιτεί επιχειρηματικές αρχές και ήθος. Η δύναμη ενός δικτύου καθορίζεται από την αποτελεσματικότητα του οργανισμού ως σύνολο, και η αποτελεσματικότητα είναι αποτέλεσμα ευθυγράμμισης, ευελιξίας, καινοτομιών, δίψας για αλλαγή. Οι παραπάνω αρχές του στελέχους ενός δικτύου franchise δημιουργεί τη βάση ανάπτυξης της  ικανότητας της αλυσίδας να λειτουργεί κάτω από συνθήκες αδιάκοπης αλλαγής. Η αίσθηση αυτή γίνεται ολοένα εντονότερη στις μέρες μας, όπου η ταχύτητα της αλλαγής είναι πιο σημαντική από την ίδια την αλλαγή.

Τις σημειώσεις αυτές για τον υπεύθυνο manager ενός δικτύου τις παρουσίασε κωδικοποιημένα ο Coimbatore Krishnarao Prahalad σε ένα άρθρο του την περίοδο της χρηματοπιστωτικής κρίσης στις ΗΠΑ, απευθυνόμενος σε νέους managers, προβάλλοντας ένα διαφορετικό μοντέλο ηγεσίας, επιχειρηματικότητας από αυτό των golden boys που στο όνομα του προσωπικού τους κέρδους οδήγησαν τον κόσμο σε μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις.

Αυτό που τόνιζε και ισχύει ιδιαίτερα σε ένα δίκτυο franchise, ειδικά σε αυτούς τους καιρούς, είναι τα δομικά στοιχεία της συνδημιουργίας, ο διάλογος, η πρόσβαση, η εκτίμηση της επικινδυνότητας και κυρίως η διαφάνεια, η αξιοποίηση της καινοτομίας, των νέων τεχνολογιών και των εμπειριών και οι κοινωνικές δυνατότητες. Όλα αυτά μαζί μπορούν και διαμορφώνουν υγιή περιβάλλοντα δικτύων franchise.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο