Home » Νέος Franchisee και Εκπαίδευση σε ένα δίκτυο Franchise

Νέος Franchisee και Εκπαίδευση σε ένα δίκτυο Franchise

Συντάκτης: Παναγιώτης Γ. Ρουσόπουλος

H εκπαίδευση στα δίκτυα franchise είναι βασικός πυλώνας επιτυχίας και δημιουργίας ισχυρών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων. Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές και στο www.Franchiseblog.gr για το ρόλο και τις ιδιαιτερότητες σε ένα δίκτυο franchise (και εδώΔΙΚΤΥΑ FRANCHISE & ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ , και εδώ Μετατρέψτε τη γνώση σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, και εδώ Εκπαίδευση και δίκτυα franchise: Επένδυση που Διασφαλίζει Αποτελεσματικότητα, Συσπείρωση και Ανταγωνιστικά Πλεονεκτήματα)

Ειδικότερα το πρώτο έτος λειτουργίας για ένα νέο franchisee, η αποτελεσματική ένθεσή του σε ένα δίκτυο Franchise καθορίζει σε βασικό βαθμό την επιτυχία του ή την αποτυχία του.

Οι περισσότεροι franchisees επικεντρώνονται στα προφανή και αυτονόητα και δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη κρίσιμους παράγοντες  για την επιτυχή λειτουργία ενός concept, για την αποδοτικότητα ενός συστήματος, μιας επιχειρηματικής πρότασης franchise.

Δηλούμενο ύψος επένδυσης και εκτιμήσεις αποδόσεων, ύψος Royalties, αναγνωρισιμότητα, δυναμική ανάπτυξη είναι τα βασικά ζητούμενα από την πλειονότητα των υποψηφίων Franchisees.

Ελάχιστοι συνειδητοποιούν ότι όλα τα παραπάνω είναι “ασκήσεις επί χάρτου” μια και εξαρτώνται απόλυτα από “τρίτους”, από άλλους παράγοντες που τελικά προσδιορίζουν την τελική επίδραση στην απόδοση της επιχείρησης. Οι αποδόσεις για παράδειγμα εξαρτώνται από την περιοχή, το σημείο, την υποστήριξη, το marketing που θα έχουν και κυρίως από τις δεξιότητες του ίδιου του Franchisee. Για παράδειγμα δεκάδες φορές, τα 33 χρόνια που είμαι στο χώρο, έχω βιώσει σε πολλά δίκτυα   να αλλάζει ο Franchisee και το ίδιο κατάστημα να διπλασιάζει πωλήσεις μέσα σε ένα δύο χρόνια! Η επίδραση ενός Franchisee σε μια επιχείρηση είναι καθοριστική. Συχνό επίσης ψευδοπρόβλημα: Πόσα είναι τα Royalties; Λάθος; Το σωστό ερώτημα είναι: Τι μου προσφέρεις με αυτά τα Royalties; Στην αρχική φάση, στην εδραίωση, στην ωρίμανση της επιχείρησής μου. Όσο για τη δυναμική ανάπτυξη, τα παραδείγματα τα βιώνουμε έντονα τους τελευταίους μήνες. Ότι λάμπει – και στο Franchise – δεν είναι πάντα χρυσός!

Δεν εισηγούμαι να μην εξετάζουν οι υποψήφιοι Franchisees όλα τα παραπάνω. Απλά υπογραμμίζω την ανάγκη για ουσιαστική έρευνα και ανάλυση. Πέρα από αριθμούς, ασκήσεις σε excel, εντυπωσιακές παρουσιάσεις. Επιμένω να υπερβαίνουν το “τι” και να επικεντρώνονται στο “πως”!

Οι δεξιότητες  αποτελεσματικής διοίκησης του franchisor, η δέσμευσή του στην επιτυχία των franchisees, η πλήρης και συνεχής εκπαίδευση του franchisee και  προσωπικού του και η ικανότητα δημιουργίας ισχυρών σχέσεων με τους πελάτες είναι τρείς βασικοί παράγοντες για τη λειτουργία ενός αποδοτικού και βιώσιμου franchise. Παράγοντες που σπάνια εξετάζουν οι υποψήφιοι Franchisees

Ο ιδιοκτήτης μιας νέας “μικρής” επιχείρησης franchise που μόλις τώρα ξεκίνησε τη λειτουργία της, μπορεί μεν να έχει όλη τη θέληση αλλά και το πάθος για να πετύχει, όμως χωρίς να του έχει παρασχεθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αποτελεσματικής εκπαίδευσης που αξιοποιεί την προηγούμενη σχετική ή μη επιχειρηματική εμπειρία, τα προσδοκώμενα (και υπεσχημένα)  αποτελέσματα θα είναι πραγματικά δύσκολο να επιτευχθούν. Ο πρώτος χρόνος λειτουργίας της επιχείρησης του είναι ιδιαίτερα κρίσιμος – ουσιαστικά είναι η περίοδος που θα καθορίσει αν θα τα καταφέρεις ή θα αποτύχεις. Η κατανόηση των κινητήριων δυνάμεων του concept, η διαθεσιμότητα των πόρων και η αποτελεσματική εκπαίδευση μπορούν όμως να “κάνουν” τη διαφορά.

Θέτετε στόχους για να πετύχετε αποτελέσματα

Για πολλούς, το να είσαι ιδιοκτήτης επιχείρησης – franchise ή μη – είναι πολύ ελκυστικό, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα να είσαι “αφεντικό” του εαυτού σου. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε κάθε περίπτωση οι ευθύνες για την επιχείρηση ξεκινούν και καταλήγουν στον επιχειρηματία. Αυτός καθορίζει και ευθύνεται για τα πάντα.  Ακόμα και σε ένα σύστημα Franchise η ευθύνη παραμένει απόλυτα στον Franchisee! Η ποιοτική εκπαίδευση μπορεί να παρέχει στους franchisees όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να κατανοήσουν τι χρειάζεται, προκειμένου να λειτουργήσουν αποδοτικά την επιχείρηση τους, να θέσουν μετρήσιμους και εφικτούς στόχους και να ευθυγραμμιστούν με ένα επιχειρησιακό πλάνο, που θα διασφαλίζει την επίτευξη τους.

Από τους εσωτερικούς μηχανισμούς λειτουργίας μιας επιχείρησης μέχρι την εξυπηρέτηση πελατών και την διοίκηση, η εκπαίδευση θέτει τις βάσεις στους νέους επιχειρηματίες, ώστε να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και να διατηρήσουν ή και να βελτιώσουν την θέση της επιχείρησης τους στην τόσο ανταγωνιστική αγορά. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, οι επιχειρηματίες κατανοούν τη δυναμική του concept,  προσδιορίζουν τα κίνητρα (που είναι η κινητήριος δύναμη για όλους και τον καθένα ξεχωριστά), αναδιατάσσουν τους διαθέσιμους πόρους, αναπτύσσουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, θέτουν τις βάσεις μιας αποτελεσματικής ομάδας και εστιάζουν στην αποτελεσματική εξυπηρέτηση πελατών.

Τα οργανωμένα δίκτυα παρέχουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης στους νέους franchisees τους, σχεδιασμένο ώστε να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν την επιχειρηματική τους οξυδέρκεια, τις επιχειρησιακές δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζονται για τη λειτουργία της επιχείρησης τους. Δεν περιορίζονται στην τεχνική εκπαίδευση, το σύνηθες λάθος στο 90% των δικτύων Franchise στην ελληνική αγορά!  Πολλές από αυτές τις δεξιότητες είναι “μεταβιβάσιμες” και αποδεικνύονται χρήσιμες σε κάθε επιχειρηματία που αναζητά ένα νέο  άνοιγμα ή ακόμη και τη διατήρηση της θέσης της επιχείρησης του στην αγορά.

Είναι ιδιαίτερα συναρπαστική διαδικασία – σε όσους εμπλεκόμαστε συχνά σε σχεδιασμό  και οργάνωση εκπαιδευτικής διαδικασίας και στη δημιουργία ακαδημιών εκπαίδευσης να βλέπεις νέους επιχειρηματίες να εξελίσσονται, να αποκτούν τις απαραίτητες δεξιότητες και να αναπτύσσουν την επιχείρηση τους. Παράλληλα, με την εκπαίδευση, αρχική και συνεχή, το θετικό εργασιακό περιβάλλον, ένα δίκτυο ανοικτό σε επικοινωνία και αξιοποίηση της συλλογικής εμπειρίας,  οι δυνατότητες ανάπτυξης και η αλληλεπίδραση με τους πελάτες είναι ο τέλειος συνδυασμός για μια νέα καριέρα, γεμάτη προκλήσεις και ανταμοιβές.

Κατανοήστε τους πελάτες σας

Όπως ο κάθε επιχειρηματίας γνωρίζει,  οι ικανοποιημένοι πελάτες είναι  το “κλειδί” της επιτυχίας. Είναι μείζονος σημασίας λοιπόν να γνωρίζετε τις ανάγκες των πελατών σας, αλλά και να κατανοείτε τα κίνητρα επιλογής της δικής σας επιχείρησης. Οι νέοι επιχειρηματίες θα πρέπει επίσης να είναι απολύτως  ενήμεροι για το ανταγωνισμό ( έμμεσο και έμμεσο) της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται, ώστε να είναι σε θέση να  διατηρήσουν τα στοιχεία διαφοροποίησης της επιχείρησης τους και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, διασφαλίζοντας τη στρατηγική τοποθέτηση της και τα μερίδια αγοράς από τις υπόλοιπες εταιρείες.

Το βασικό πλεονέκτημα ένταξης σε ένα οργανωμένο δίκτυο franchise πέρα από ένα εδραιωμένο, αναγνωρίσιμο brand είναι ότι θα έχετε εξαρχής διαθέσιμους όλους τους απαραίτητους πόρους. Οι franchisees έχουν το πλεονέκτημα να γνωρίζουν εξαρχής τους τύπους πελατών που θα εξυπηρετούν αλλά και τις ανάγκες τους. Ως μέλη ενός οργανωμένου δικτύου franchise, οι franchisees έχουν πρόσβαση σε όλο το υλικό υποστήριξης, οργάνωσης, εκπαίδευσης, καθημερινής λειτουργίας, μάρκετινγκ και διαφήμισης, σε αποτελέσματα ερευνών που αφορούν το brand αλλά και σε αναλυτική πληροφόρηση για την αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι αυτό το περιεχόμενο εξειδικεύεται, προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες της τοπικής αγοράς. Προϋπόθεση, η πλήρης κατανόηση και όχι απλά γνώση του concept, του επιχειρηματικού μοντέλου και των κατευθυντήριων δυνάμεων που το καθορίζουν.


Εκπαίδευση προσωπικού

Είναι μείζονος σημασίας οι franchisees να θέτουν ως βασική προτεραιότητα την εκπαίδευση και του προσωπικού τους. Δεν είναι υποχρέωση μόνο του Franchisor. Είναι κυρίως δική τους. Αυτοί, οι Franchisees, πρέπει να λειτουργούν και ως εκπαιδευτές και ως coach και ως ηγέτες! Μην ξεχνάμε, ότι οι υπάλληλοι είναι οι άνθρωποι της “πρώτης γραμμής” και αυτοί που έρχονται πρώτοι σε επαφή με τους πελάτες. Σύμφωνα με συγκριτικές έρευνες, που δημοσιεύονται στο site της Dale Carnegie Training, η διακράτηση του πελατολογίου είναι κατά μέσο όρο 28% υψηλότερη, όταν οι υπάλληλοι σημειώνουν υψηλό βαθμό δέσμευσης στους στόχους της επιχείρησης. Προκειμένου όμως, οι υπάλληλοι της  επιχείρησης να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους πελάτες, θα πρέπει να έχουν κατανοήσει πλήρως το επιχειρηματικό μοντέλο και τους ευρύτερους στόχους της επιχείρησης.

Η εκπαίδευση δίνει τη δυνατότητα στους franchisees να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους, δημιουργώντας ένα θετικό εργασιακό κλίμα που τους κινητοποιεί και τους δεσμεύει στα πλαίσια μιας αποτελεσματικής ομάδας. Ένα πετυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να παρέχει στον franchisee, μια “φαρέτρα” εργαλείων, που θα τον βοηθήσει να αναπτύξει την επιχείρηση του και θα του διασφαλίσει μια ισχυρότερη και πιο συνεκτική ομάδα.

Επιπροσθέτως, το προσωπικό πρέπει να κατανοήσει πλήρως πως θα χρησιμοποιεί αποδοτικά τον εξοπλισμό και την τεχνολογία, που χρησιμοποιείται στα πλαίσια της καθημερινής λειτουργίας της επιχείρησης. Οι franchisees θα πρέπει επομένως να μεριμνήσουν  να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης, για την απόκτηση των ιδιαίτερων δεξιοτήτων που απαιτούνται για την αποτελεσματική λειτουργία της επιχείρησης. Οι γνώσεις αυτές θα πρέπει να επικαιροποιούνται μέσα από συνεχή προγράμματα μετεκπαιδεύσεων. Αν οι υπάλληλοι εκπαιδευτούν και κατανοήσουν πλήρως τους στόχους αλλά και το επιχειρηματικό μοντέλο, τότε θα είναι υπόλογοι για την αποδοτικότητα τους.

Ο ρόλος του franchisor, η επιχειρηματική κουλτούρα του δικτύου, τα προγράμματα εσωτερικής επικοινωνίας είναι καθοριστικά για την εμπέδωση μιας πολιτικής συνεχούς εκπαίδευσης και δέσμευσης του προσωπικού.

Εκμεταλλευτείτε τους πόρους

Η εκπαίδευση προσφέρει ταυτόχρονα μια σημαντική ευκαιρία δικτύωσης και παράλληλα τη δυνατότητα μέγιστης αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων. Η συμμετοχή σε ένα franchise δίνει πρόσβαση σε ένα ανοικτό δίκτυο όπου οι franchisees, είναι μια σημαντική  πηγή πληροφόρησης. Η δικτύωση με άλλους franchisees σας δίνει τη δυνατότητα να μοιραστείτε τα best practices και ευρύτερα όλα τα μυστικά που καθιστούν επιτυχή μια επιχείρηση. Η αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας είναι ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εργαλείο υψηλής αποδοτικότητας, δημιουργίας κέρδους και υπεραξιών.

Επίσης τα newsletters και τα κλαδικά περιοδικά είναι σημαντικές πηγές πληροφόρησης για ευκαιρίες εκπαίδευσης. Κρατούν τους franchisees ενήμερους για τις τελευταίες τάσεις του κλάδου, αλλά και για τοπικά events, που βοηθούν την διεύρυνση της επαγγελματικής σας δικτύωσης. Ειδικά στην περιφέρεια κλάμπ δικτύωσης μικρών επιχειρήσεων παρέχουν σημαντικούς εκπαιδευτικούς πόρους και ενημερώνουν τα μέλη τους για σχετικά σεμινάρια και εκπαιδευτικά events.

Η αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας είναι ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εργαλείο υψηλής αποδοτικότητας, δημιουργίας κέρδους και υπεραξιών.

Σε τελική ανάλυση οι δεξιότητες στη αποτελεσματική διοίκηση, η εκπαίδευση του προσωπικού και το χτίσιμο σχέσεων με τους πελάτες είναι οι τρείς πιο σημαντικοί παράγοντες για μια βιώσιμη, αποδοτική και επιτυχή επιχείρηση. Όταν οι νέοι επιχειρηματίες κατανοήσουν αυτές τις βασικές αρχές λειτουργίας μιας επιχείρησης είναι σε θέση να θέσουν στόχους, να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους και να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των πελατών τους. Αυτές οι βασικές δεξιότητες αποκτούνται κατά κύριο λόγο στα πλαίσια μιας αποτελεσματικής εκπαίδευσης, που θέτει τις βάσεις για μια απαρέγκλιτη πορεία προς την επιτυχία. Η δε αποτελεσματική εκπαίδευση προϋποθέτει franchisors με κουλτούρα Franchise.(δες και εδώ, και εδώ ).  Συνειδητοποιημένους, με δέσμευση στο δίκτυο, που να κατανοούν ότι η επιτυχία των franchisees διασφαλίζει τη δική τους επιτυχία!

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν

Αφήστε ένα σχόλιο